Adakalanya
darjat hadis dinilai sahih dengan merujuk kepada pensahihan al-Hakim
didalam kitabnya al-Mustadrak
Penjelasannya:
Di
samping menyenaraikan sejumlah rujukan kitab hadis Ahl
al-Sunnah sebagai bukti kebenaran hadis, Syi‘ahadakalanya mensahihkan hadis
yang mereka kemukakan dengan merujuk kepada kitab al-Mustadrak karangan
al-Hakim al-Naisaburi rahimahullah (405H),
dengan menukil kata-kata beliau:“Hadis ini sahih mengikut syarat al-Bukhari dan
Muslim tetapi tidak dikeluarkan oleh mereka berdua” atau
apa-apa lain yang seumpama. Berdasarkan pensahihan al-Hakim ini, apatah lagi
pensahihan yang berdasarkan syarat al-Bukhari dan Muslim, Syi‘ah mengukuhkan
lagi kedudukan hadis yang mereka kemukakan sebagai hujah ke atas Ahl
al-Sunnah.
Jawapan Ahl
al-Sunnah ke atas Strategi Asas Syi‘ah yang
Keempat:
Penilaian hadis
oleh al-Hakim hanya dapat diterima jika ia disemak dan dipersetujui oleh ahli
hadis yang lain.
Mazhab Ahl
al-Sunnah ialah mazhab yang berada di
pertengahan dalam semua perkara: ia tidak melencong ke kanan dengan sikap
keterlaluan dan tidak melencong ke kiri dengan sikap memperlecehkan. Apabila
merujuk kepada seorang tokoh ilmuan, Ahl al-Sunnah juga
memiliki jalan yang di pertengahan: mereka memuliakan dia tanpa
mempertuhankannya dan bersikap adil dalam menilai kelemahannya – seandainya ada
– tanpa menghinanya.
Mazhab Ahl
al-Sunnah juga adalah mazhab yang
dinamik, ia sentiasa mengkaji semula dan menyemak ulang sumber-sumber dan
intipati pengajaran mereka, sama ada dalam bidang al-Qur’an, hadis, fiqh
dan sebagainya. Memang diakui ada segelintir yang menutup pintu-pintu kajian
semula dan penyemakan ulang ini, namun tindakan segelintir yang jumud ini tidak
boleh digeneralisasikan kepada semua Ahl al-Sunnah.
al-Imam,
al-Hafiz, al-Allamah, Muhammad bin ‘Abd Allah al-Dhabiyyi – al-Naisaburi –
al-Hakim Abu ‘Abd Allah – juga terkenal dengan gelaran singkat Ibn al-Bayyi’
(ابن البيع),
ialah seorang anak murid kepada puluhan ahli hadis termasuk Ibn Hibban (354H)
dan al-Daruquthni (385H), kemudiannya menjadi tokoh hadis pada zamannya,
beralih kepada guru kepada para ahli hadis sesudahnya dan akhirnya menjadi
sumber rujukan bagi para ilmuan sehingga masa kini. Karangan-karangan beliau
menjadi sumber rujukan para ahli hadis, bahkan sebahagiannya menjadi dasar
kepada standard ilmu hadis sesudahnya.[1]
Di
antara sekian banyak kitab yang beliau karang, yang terbesar dan yang terakhir
ialah kitab hadis al-Mustadrak ‘ala al-Shahihin. Tujuan al-Hakim menyusun
kitab al-Mustadrakialah
menghimpun hadis-hadis yang sahih berdasarkan syarat al-Bukhari dan Muslim,
atau salah seorang daripada mereka, yang tidak mereka muatkan dalam kitab sahih
masing-masing.[2] Al-Hakim telah menghimpun
sebanyak 8803 hadis[3] berdasarkan
tujuan di atas dan mensahihkannya mengikut beberapa tingkatan:[4]
1. Hadis
yang sahih mengikut syarat al-Bukhari dan Muslim.
2. Hadis
yang sahih mengikut syarat al-Bukhari atau mengikut syarat Muslim. Iaitu
kesahihannya hanya berdasarkan syarat salah seorang daripada mereka.
3. Hadis
yang sahih tanpa disandarkan kepada al-Bukhari atau Muslim. Ini bererti hadis
tersebut adalah sahih mengikut syarat al-Hakim sendiri.
4. Hadis
yang tidak diberi apa-apa darjat. Kemungkinan bagi yang terakhir ini al-Hakim
bermaksud untuk menilainya setelah selesai menyusun kitab al-Mustadrak. Akan tetapi ajal telah
mendahuluinya sehingga dia tidak sempat untuk menunaikan maksudnya.
Akan
tetapi kajian semula oleh tokoh-tokoh hadis selepas al-Hakim mendapati wujud
beberapa percanggahan dalam pensahihan al-Hakim. Mereka dapati hanya sebahagian
hadis yang darjatnya menepati pensahihan al-Hakim manakala selainnya tidak. Ada
hadis yang dihukum sahih oleh al-Hakim berdasarkan syarat al-Bukhari dan Muslim
akan tetapi semakan semula mendapati ia tidak menepati syarat al-Bukhari dan
Muslim. Demikian juga bagi hadis yang beliau sahihkan berdasarkan syarat salah
seorang daripada mereka, atau berdasarkan syarat al-Hakim sendiri. Bahkan
adakalanya di sebalik pensahihan tersebut, semakan semula mendapati hadis
tersebut sebenarnya memiliki darjat dha‘if, sangat dha‘if sehinggalah ke darjat
palsu (maudhu’).
Para
ahli hadis ini kemudiannya mengusulkan beberapa faktor yang menyebabkan
percanggahan ini:
Pertama:
Beliau
seorang ahli hadis akan tetapi juga seorang Syi‘ah al-Rafidhah yang
jahat.[5] Oleh itu disahihkan hadis-hadis
yang tidak sahih bertujuan mencemari asas-asas Ahl al-Sunnah dan
pada waktu yang sama membenarkan Mazhab Syi‘ah.
Pendapat
ini dianggap lemah[6] malah ditolak oleh Ahl
al-Sunnah.
Ini kerana Mazhab Ahl al-Sunnah tidak
menghukum seseorang melainkan pada amalan zahirnya. Amalan zahir al-Hakim tidak
menunjuk atau mengisyaratkan apa-apa tanda bahawa beliau bermazhab Syi‘ahal-Rafidhah.
Kehadiran
sejumlah besar hadis tentang keutamaan paraAhl al-Bait Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam,
khasnya ‘Ali, Fathimah, Hasan dan Husainradhiallahu ‘anhum tidak
boleh dijadikan hujah bahawa al-Hakim bermazhab Syi‘ah kerana
ketika menyusun bab tentang pengenalan dan keutamaan para sahabat (كتاب معرفة الصحابة),
al-Hakim telah mendahulukan hadis-hadis tentang keutamaan Abu Bakar, kemudian
‘Umar bin al-Khaththab, kemudian ‘Utsman ibn Affan, kemudian barulah diikuti
dengan ‘Ali bin Abi Thalibradhiallahu ‘anhum. Lebih dari itu hadis-hadis
yang menerangkan keutamaan para Ahl al-BaitRasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam sememangnya banyak jumlahnya.
Paling
tinggi yang boleh dikatakan tentang al-Hakim ialah beliau hanya mengutamakan
kecintaan kepada para Ahl al-Baitradhiallahu ‘anhum dan
ini dikenali sebagai al-Tasyaiyu’ [7]atau al-Mufadhdhilah.
Kedua:
Untuk
menghimpun 8803 buah hadis, al-Hakim telah mengambil jangka masa yang lama
sehingga ke penghujung hayatnya. Dalam jangka masa yang lama ini, sebagaimana
kebiasaan kebanyakan manusia, usia tua telah mendahuluinya sehingga dia tidak
mantap dalam menghukum darjat sesebuah hadis, bahkan sering tersilap.
Kecerdasan fikiran yang tidak mantap dan kesilapan kerana usia tua menyebabkan
al-Hakim banyak membuat kesilapan di dalam al-Mustadrak sehingga
ke tahap mensahihkan hadis yang diriwayatkan oleh perawi yang pernah ditolaknya
sendiri dalam kitab yang lain. Oleh kerana kesilapan yang fatal ini
sebahagian ahli hadis menganggap lemah pensahihan hadis al-Hakim sehingga tidak
boleh berhujah dengannya melainkan disemak semula.
Ibn
Hajar al-‘Asqalanirahimahullah (852H) menerangkan:[8]
(al-Hakim
adalah) seorang imam yang sangat benar dan jujur akan tetapi dia mensahihkan
dalam kitabnyaal-Mustadrak hadis-hadis yang digugurkan
(yakni ditolak sepenuhnya kerana pelbagai kecacatannya) dan
hal seperti ini banyak dilakukan olehnya …… Dan sebesar-besar sebutan baginya
adalah dia disebut di kalangan orang-orang yang dha‘if akan tetapi telah
diperkatakan tentang keuzurannya kerana dia – semasa menulis kitab al-Mustadrak
– berada di penghujung umurnya.[9]
Dan
sebahagian mereka (ahli hadis) menyebut bahawa dia tidak mantap dan cuai pada
penghujung umurnya dan yang sedemikian ini terbukti kerana dia (al-Hakim) telah
menyebut sejumlah para perawi dalam kitab al-Dhu‘afa’nya sendiri dan secara muktamad
menerangkan penolakan riwayat hadis daripada mereka (para perawi yang dha‘if
tersebut) dan menegah daripada berhujah dengan (hadis yang diriwayatkan) oleh
mereka – lalu kemudian dia (al-Hakim) mengeluarkan hadis-hadis daripada
sebahagian mereka (yang didha‘ifkannya itu) dalam kitab al-Mustadraknya dan mensahihkannya.
Ketiga:
al-Hakim
berpegang kepada manhaj bermudah-mudahan (tasahul) di dalam mensahihkan
sesuatu hadis. Ini sebagaimana terang Ibn al-Shalahrahimahullah (643H):[10]
Dan
dia (al-Hakim) meluaskan skop pada syarat penetapan hadis sahih dan
bermudah-mudahan dalam menghukum dengannya.
al-Zayla‘iy
(الزيلعي)rahimahullah (762H)
menerangkan maksud “meluaskan skop pada syarat penetapan hadis sahih dan
bermudah-mudahan dalam menghukum dengannya”, yang dapat diringkaskan sebagai
berikut:[11]
al-Bukhari
dan/atau Muslim adakalanya mensahihkan hadis daripada seorang perawi yang pada
dirinya terdapat perbincangan. Namun pensahihan mereka tidaklah semata-mata
berdasarkan perawi itu sahaja tetapi berdasarkan lain-lain penguat dari sudut
sanad atau penyokong dari sudut matan.[12] Akan tetapi al-Hakim telah
menggunakan perawi yang sama tersebut untuk mensahihkan hadis yang lain tanpa
apa-apa penguat dan penyokong yang lain, lalu dia berkata “Hadis ini sahih
mengikut syarat al-Bukhari dan/atau Muslim.” Pensahihan sebegini tidak boleh
dikatakan “atas syarat al-Bukhari dan/atau Muslim” dan ini merupakan salah satu
bentuk “bermudah-mudahan” yang diamalkan oleh al-Hakim.
al-Hakim
seringkali mensahihkan sebuah hadis “atas syarat al-Bukhari dan Muslim” akan
tetapi sebenarnya para perawi dalam sanad hadis tersebut sebahagiannya adalah
perawi al-Bukhari dan sebahagiannya adalah perawi Muslim. Ini juga salah satu
bentuk “bermudah-mudahan” yang diamalkan oleh al-Hakim.[13]
al-Bukhari
dan Muslim adakalanya berdasarkan seorang perawi, mensahihkan sebahagian
hadisnya dan tidak mensahihkan sebahagian hadisnya yang lain. Ini berlaku
sekalipun kepada perawi yang sama kerana ukuran pensahihan hadis bergantung
juga daripada siapa dia menerimanya dan kemantapan serta kemasyhuran dirinya
sendiri dalam meriwayatkan hadis tersebut. Akan tetapi al-Hakim telah mengambil
sikap bermudah-mudahan dengan mengumumkan kekhususan perawi tersebut dan
mensahihkan semua hadis-hadis yang diriwayatkan olehnya dan mengistilahkannya
sebagai “Hadis ini sahih mengikut syarat al-Bukhari dan/atau Muslim.”
al-Hakim
juga seringkali mengeluarkan hadis daripada para perawi yang lemah dan tertuduh
sebagai pendusta kemudian mensahihkannya sebagai “Hadis ini sahih mengikut
syarat al-Bukhari dan/atau Muslim.” Yang terakhir ini adalah bentuk
bermudah-mudahan yang paling buruk (تساهل فاحش).
Daripada
3 faktor yang diusulkan di atas, hanya faktor kedua dan ketiga adalah benar
sebagai penyebab bagi wujudnya percanggahan di dalam pensahihan al-Hakim.
Faktor bermudah-mudahan merupakan manhaj asas al-Hakim sekalipun tujuan beliau
dalam menyusun kitab al-Mustadrak ialah
menghimpun hadis-hadis yang sahih berdasarkan syarat al-Bukhari dan/atau
Muslim. Beliau terpaksa berpegang kepada manhaj bermudah-mudahan kerana (1) untuk
menyusun hadis-hadis yang benar-benar menepati syarat al-Bukhari dan Muslim
adalah satu tugas yang amat berat dan (2) jika
mampu sekalipun, jumlah hadisnya akan menjadi sangat kecil dan ini akan
mensia-siakan tujuan asal beliau untuk menyusun kitab al-Mustadrak.
Walaubagaimanapun
mensahihkan hadis-hadis yang sebenarnya dha‘if, sangat dha‘if dan maudhu’
bukanlah merupakan manhaj atau tujuan atau kesengajaan al-Hakim tetapi ia
adalah kerana kelanjutan umurnya yang menyebabkan dia sering lupa atau
tersilap. Ini adalah lumrah manusiawi (human factor) yang
tidak layak dijadikan sumber celaan melainkan dijadikan sumber pembaikan.
Atas
dua faktor di atas, terdapat dua pendapat dalam berinteraksi dengan hadis-hadis
yang disahihkan oleh al-Hakim di dalam al-Mustadraknya:
Pendapat
Pertama:
Ini
pendapat yang bersederhana lagi dipertengahan, di mana boleh diterima
pensahihan al-Hakim melainkan wujud hukum yang berlainan oleh tokoh hadis yang
terkemudian (selepas al-Hakim) atau jika dapat dikesan kecacatan di dalam hadis
tersebut yang mengubah hukumnya dari sahih kepada tidak sahih. Pendapat ini
diusulkan oleh Ibn al-Shalah rahimahullah:[14]
Dan
dia (al-Hakim) meluaskan skop pada syarat penetapan hadis sahih dan
bermudah-mudahan dalam menghukum dengannya. Maka yang utama ialah mengambil
jalan tengah dalam urusan ini: Maka kita mengatakan dengan apa yang telah
dihukumkan dengan kesahihannya (oleh al-Hakim) dan (ini bagi kes di mana) kita
tidak menemui urusan tersebut (pensahihan atau pendha‘ifannya) daripada para
imam yang selainnya. (Hadis yang disahihkan oleh al-Hakim tersebut) jika tidak
termasuk kategori sahih maka ia termasuk dalam kategori hasan, boleh berhujah
dengannya dan beramal dengannya.[15] Kecuali
jika jelas padanya terdapat kecacatan maka wajib mendha‘ifkannya.
Pendapat
kedua:
Ini
adalah pendapat yang lebih tegas, di mana tidak boleh diterima pensahihan
al-Hakim kerana telah berlaku banyak kesilapan di dalamnya, sebahagiannya kecil
dan sebahagiannya besar. al-Zaila‘iy menukil kata-kata Ibn Dihyahrahimahullah:[16]
Berkata
Ibn Dihyah di dalam kitabnya al-‘Ilm(bahawa pendapat yang) masyhur
adalah: Wajib ke atas para ahli hadis untuk berhati-hati ke atas perkataan
(pensahihan) al-Hakim Abi ‘Abd Allah kerana sesungguhnya dia banyak berbuat
silap, menzahirkan (membenarkan hadis-hadis) yang gugur (tertolak). Dan
sesungguhnya telah cuai kebanyakan orang-orang yang datang selepas beliau dari
(kesalahan-kesalahan) yang sedemikian dan (mereka) bertaklid (mengikut terus
tanpa menyemak) kepadanya (al-Hakim) pada yang sedemikian (pensahihan
al-Hakim).
Pendapat
yang dipilih:
Yang
dipilih dan yang dikuatkan ialah pendapat kedua, iaitu tidak boleh diterima
pensahihan al-Hakim ke atas hadis-hadisnya di dalam al-Mustadrak. Ini
kerana:
1. Manhaj
bermudah-mudahan al-Hakim sepertimana yang disebut oleh Ibn al-Shalah,
sebenarnya adalah lebih berat berbanding apa yang dikenali di kalangan
lain-lain ahli hadis yang bermanhaj seumpama seperti Ibn Khuzaimah (311H) dan
Ibn Hibban rahimahullah.[17] Malah
al-‘Iraqirahimahullah (806H) pernah mengomentarinya
sebagai bermudah-mudahan yang amat serius.[18]
2. Di
dalam pensahihan al-Hakim wujud kebenaran dan kesilapan. Di dalam kesilapan tu
pula sebahagiannya adalah kecil dan sebahagiannya adalah besar. Oleh itu tidak
boleh dianggap bahawa pensahihan al-Hakim paling minimum berdarjat hasan
sahaja.
3. Kitab al-Mustadrak al-Hakim,
di dalamnya telah bercampur aduk antara hadis yang sahih, hasan, dha‘if, sangat
dha‘if dan maudhu’. Untuk membezakan hadis-hadis yang telah bercampur aduk ini
memerlukan semakan semula secara keseluruhannya.
4. Hadis
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam merupakan salah satu sumber
syari‘at Islam dan kita semua telah diberi amaran tegas oleh baginda untuk
tidak menyebarkan hadis-hadis yang tidak berasal daripada baginda. Oleh itu
adalah satu kewajipan untuk menyemak hadis-hadis daripada kitab al-Mustadraksebelum mengemukakannya
sekalipun atas tujuan keutamaan beramal, memberi amaran dan menerangkan
kemuliaan para sahabat.[19]
Catitan
tambahan:
Sifat
bermudah-mudahan al-Hakim yang menyebabkan pensahihannya perlu disemak semula
merangkumi seluruh kitab al-Mustadrak dan
bukan terhad kepada hadis-hadis yang menerangkan keutamaan paraAhl al-Bait Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam sahaja,radhiallahu ‘anhum.
Sebahagian
tokoh Syi‘ah ada yang berkata bahawa Ahl
al-Sunnah hanya menyemak dan menolak
hadis-hadis di dalam al-Mustadrak apa
yang berkaitan dengan keutamaan Ahl al-Baitsahaja. Ini adalah pendapat
yang tidak benar. Semakan semula oleh para ahli hadis Ahl
al-Sunnah merangkumi seluruh kitab al-Mustadrak termasuk
dalam bab yang menghimpun hadis-hadis tentang keutamaan Abu Bakar, ‘Umar dan
‘Utsmanradhiallahu ‘anhum. Bahkan semakan semula telah menemui beberapa
hadis yang berdarjat sangat dha‘if dan maudhu’ berkenaan tiga khalifah yang
pertama di atas di dalam kitab al-Mustadrak.
Strategi
mudah kepada para pembaca:
Pensahihan hadis oleh al-Hakim hanya dapat
diterima jika ia disemak dan dipersetujui oleh ahli hadis yang lain.
[1]
Lebih lanjut sila rujuk:
1. al-Khatib
al-Baghdadi –Tarikh Baghdad, jld. 3, ms. 93-94, biografi no:
1096 (Bab yang bernama Muhammad bin ‘Abd Allah).
2. Ibn
al-Jauzi – al-Muntazhom fi Tarikh al-Muluk
wa al-Imam,
jld. 15, ms. 109-111, biografi no: 3059 (Bab yang meninggal tahun
405H).
3. al-Dzahabi
– Tazkirah al-Huffaz, jld. 3, ms. 162-166, biografi
no: 962 (Bab thabaqat ke-13) dan Siyar
A’lam al-Nubala, jld. 17, ms. 162-177, biografi
no: 100 (Di atas nama al-Hakim).
4. al-Suyuthi
– Thabaqat al-Huffaz, ms. 410-411, biografi no: 927 (Bab
thabaqat ke 13).
[2]
Ibn al-Shalah - ‘Ulum al-Hadits, ms.
21-22 (Bab pembahagian ke-4 dari jenis hadis-hadis sahih).
[3]
Demikian menurut penomboran Musthofa ‘Abd al-Qadir ‘Atha di dalam penelitian
beliau (tahqiq) ke atas kitab al-Mustadrak (Dar
al-Kutub al-Ilmiah, Beirut tp.thn.)
[4]
al-Shan‘ani – Tawdhih al-Afkar li ma‘ani
Tanqih al-Anzhar, ms. 67 (Masalah:
Penjelasan berkenaan hadis sahih yang merupakan tambahan atas apa yang ada
dalam al-Bukhari dan Muslim).
[5]
Lihat Lisan al-Mizanoleh
Ibn Hajar al-‘Asqalani, jld. 6, ms. 250-251, perawi no: 7666 (Bab yang
bernama Muhammad, Biografi Muhammad bin ‘Abd Allah al-Dhabiyyi).
[6]
Antaranya ialah al-Subki di dalam Thabaqat al-Syafi‘iyyah
al-Kubra, jld. 2, ms. 443-453, biografi
no: 329 (Bab thabaqat ke-4, Muhammad
bin ‘Abd Allah bin Muhammad).
[7]
al-Zahabi – Siyar A’lam al-Nubala, jld.
17, ms. 174.
[8]
Nukilan berpisah daripada Lisan al-Mizan, jld.
6, ms. 250-251, perawi no: 7666.
[9]
Yakni kedha‘ifan al-Hakim bukanlah kerana apa-apa sifat tercela seperti
pendusta atau sebagainya tetapi adalah kerana keuzuran usia tua yang menyelubunginya.
Faktor kedha‘ifan ini adalah sesuatu yang dimaafkan.
[10]
Ibn al-Shalah - ‘Ulum al-Hadits, ms.
22.
[11]
Lihat Nasb al-Rayah Takhrij Ahadits al-Hidayah, jld.
1, ms. 462-463 (Kitab Solat, Bab hadis-hadis
berkenaan bacaan Basmalah, Tahqiq ke atas hadis yang dijadikan dalil oleh
al-Khatib).
[12]
Lebih lanjut lihat:
1. Abi
Zakariyya Muhammad al-Anshari – Fath al-Baqi bi Syarh Alfiyyah
al-‘Iraqi, ms. 57(Pembahagian yang
Pertama: Hadis Sahih, Bab Sekuat-kuat kitab hadis, Bab Sebab al-Bukhari dan
Muslim mengeluarkan hadis daripada sesetengah perawi yang dha‘if).
2. Abu
Bakr Kafi – Manhaj al-Imam al-Bukhari fi
Tashhih al-Ahadits wa Ta’lilaha (Dar Ibn Hazm, Beirut 2000).
3. Abu
‘Ubaidah Masyhur bin Hasan – al-Imam Muslim bin al-Hajjaj wa
Minhaj fi al-Shahih wa Atsaruhu fi ‘Ilm al-Hadits (Dar
al-Shami‘iy, Riyadh 1996).
[13]
Penulis menambah, adakalanya bagi sebuah hadis yang dikeluarkan oleh al-Hakim,
hanya sebahagian perawi yang menepati syarat al-Bukhari dan/atau Muslim
manakala sebahagian lagi tidak. Namun al-Hakim mensahihkannya “atas syarat
al-Bukhari dan/atau Muslim.” Ini juga salah satu bentuk “bermudah-mudahan” yang
diamalkan oleh al-Hakim.
[14]
Ibn al-Shalah - ‘Ulum al-Hadits, ms.
22.
[15]
Yakni jika darjat hadis tersebut tidak sahih, minimum ia adalah hasan. Lebih
lanjut di atas pendapat Ibn al-Shalah ini, lihat komentar al-‘Iraqi di dalam Fath
al-Mughits bi Syarh Alfiyyah al-Hadits, ms. 17 (Bab
kitab sahih yang merupakan tambahan ke atas Sahih al-Bukhari dan Muslim).
[16] Nasb
al-Rayah Takhrij Ahadits al-Hidayah, jld. 1, ms. 463.
[17]
al-Sakhawi - Fath al-Mughits Syarh Alfiyyah
al-Hadits,jld.
1, ms. 51 (Bab: Hadis sahih yang
merupakan tambahan kepada dua kitab sahih).
[18] Fath
al-Mughits bi Syarh Alfiyyah al-Hadits, ms. 18.
[19]
Terdapat beberapa rujukan terkini yang memberikan semakan semula atas
pensahihan al-Hakim dalam kitabnya al-Mustadrak. Antaranya:
1. al-Mustadrak
‘ala al-Shahihin yang disunting (tahqiq)
oleh Mushthafa ‘Abd al-Qadir ‘Atha’ dengan disertai di bahagian notakakinya
semakan semula oleh al-Zahabi dalam kitabnya al-Talkish. Diterbitkan
oleh Dar al-Kutub al-Ilmiah, Beirut.
2. al-Mustadrak
‘ala al-Shahihin yang disunting (tahqiq)
dan disemak semula oleh ‘Abd al-Salam bin Muhammad dengan rujukan kepada al-Talkish oleh
al-Zahabi. Dterbitkan oleh Dar al-Ma’refah, Beirut.
3. Tanbih
al-Wahim ‘ala ma ja-a fi Mustadrak al-Hakim(تنبيه
الواهم على ما جاء في) oleh Ramdhan bin Ahmad bin ‘Ali yang
merupakan semakan semula secara bebas ke atasal-Mustadrak tanpa
terbatas kepada al-Talkish oleh
al-Zahabi. Diterbitkan oleh Maktabah al-Taubah, Riyadh.
Strategi Asas Syi‘ah yang Kelima:
Menggunakan
pendekatan psikologi untuk menarik keyakinan orang awam.
Penjelasannya:
Dalam
melangsungkan usaha dakwah kepada masyarakat Ahl al-Sunnah, Syi‘ah memiliki
2 kategori orang yang masing-masingnya memerlukan strategi yang berlainan:
1. Mereka
yang terdiri daripada para tokoh agamawan, intelektual, cendekiawan dan
terpelajar. Bagi kategori pertama ini Syi‘ahmenggunakan strategi ilmiah
seperti penggunaan dalil-dalil al-Qur’an dan al-Sunnah.
2. Mereka
yang terdiri daripada kalangan orang awam yang memiliki minat di dalam agama
dan ingin mencari ubat bagi rohaninya. Bagi kategori kedua ini Syi‘ah menggunakan
strategi atau pendekatan psikologi.
Antara
pendekatan psikologi tersebut ialah:
Pendekatan
Pertama:
Mengemukakan
skrip dialog antara tokohSyi‘ah dan tokoh Ahl
al-Sunnah yang terkenal, lalu di dalam
dialog tersebut tokoh Ahl al-Sunnah tidak
mampu menjawab hujah-hujah yang dikemukakan oleh tokoh Syi‘ah. Maka akhirnya tokoh Ahl
al-Sunnah itu mengalah, bahkan ada yang
keluar dari mazhab Ahl al-Sunnah dan
masuk ke mazhab Syi‘ah.
Kesan
psikologinya:
Memandangkan
tokoh besar Ahl al-Sunnahtidak dapat menjawab hujah Syi‘ah sehingga
beralih masuk ke mazhab Syi‘ah, sudah tentu ini menandakan
kebenaran mazhab Syi‘ah.
Contoh
dialog yang dimaksudkan ialah antara Sultan al-Wa‘izin dari Syiraz, Iran yang
mewakili Syi‘ah dan
Hafiz Muhammad Rashid serta Syaikh ‘Abd al-Salam dari Kabul, Afghanistan yang
mewakili Ahl al-Sunnah. Sesi dialog ini masyhur
dikenali sebagai peristiwaPeshawar Nights, didakwa
berlangsung di bandar Peshawar yang bermula pada 23 Rejab 1345H dan berlangsung
selama 10 malam berturut-turut.
Contoh
dialog kedua ialah buku al-Muraja‘at (Dialog Sunnah
Syi‘ah) oleh Syarafuddin al-Musawi.
al-Musawi mendakwa dia telah berdialog dengan Salim al-Bisyri, seorang Syaikh
al-Azhar lalu kemudiannya membukukan segala pertukaran pendapat dan hujah
daripada dialog tersebut.
Pendekatan
Kedua:
Mencatit
“kisah benar” seorang Ahl al-Sunnah yang
ingin mendekati agama setelah sekian lama menjauhinya. Lalu dalam usahanya ini
dia mendapati ada beberapa aliran di dalam mazhab Ahl
al-Sunnah yang saling berlainan sehingga
mengelirukannya: Yang manakah yang benar ? Akhirnya dia menemui mazhab Syi‘ah. Dalil-dalil mereka jelas,
hujah-hujah mereka kuat dan kesatuan mereka teramat utuh. Ini berbeza dengan
mazhab Ahl al-Sunnah yang samar-samar dalilnya lagi
lemah hujahnya.
Kesan
psikologinya:
Pasti
sahaja yang benar ialah Syi‘ahdisebabkan oleh kekuatan dalil
dan kesatuan mazhab mereka.
Contoh
terbaik ialah novel Akhirnya Kutemukan
Kebenaran……Kisah Pengembaraan Kerohanian dan Mencari Ilmu karya
Muhammad al-Tijani yang sudah diterjemah ke bahasa Melayu pada tahun 1996.
Selain
itu terdapat sebuah buku yang merupakan gabungan antara Pendekatan
Pertama dan Kedua, iaitu buku Mengapa Aku Memilih Ahl
al-Bait. Buku ini didakwa merupakan
karangan Muhammad Mar’i al-Amin, kononnya seorang Qadi besar Mazhab al-Syafi‘i
di Halab, Syria. Ia diterjemahkan ke bahasa Melayu oleh Lutpi Ibrahim dan boleh
dirujuk dalam edisi bercetak atau “e-book” dalam beberapa laman web Syi‘ah.
Pendekatan
Ketiga:
Memaparkan
kisah sedih bercampur marah akibat perbuatan majoriti sahabat sebaik sahaja
kewafatan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Kisah dimulai dengan
kerakusan para sahabat untuk merebut jawatan khalifah sehingga mengabaikan
urusan jenazah Rasulullah, suasana hiruk pikuk dan perpecahan dalam majlis
perlantikan Abu Bakar, pengepungan rumah Fathimah diikuti dengan perampasan
tanah Fadak daripadanya (Fathimah), sikap ‘Ali yang memberi janji taat setia (bai‘ah)
kepada Abu Bakar hanya selepas 6 bulan, perlantikan ‘Umar dan ‘Utsman
sehinggalah ke peristiwa pembunuhan ‘Ali, Hasan dan Husain.
Kesan
psikologinya:
Majoriti
para sahabat telah menderhakai wasiat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallamdalam perlantikan ‘Ali bin Abi
Thalib sebagai khalifah pengganti. Di samping itu mereka telah berlaku zalim ke
atas ‘Ali dan ahli keluarganya. Mazhab majoriti sahabat inilah yang kini
membentuk mazhab Ahl al-Sunnah. Maka tidak ragu lagi bahawa
mazhab Ahl al-Sunnah adalah mazhab yang salah
manakala yang benar ialah mazhab Syi‘ah.
Contoh
pemaparan Kisah-kisah seperti ini ialah buku Saqifah – Awal Perselisehan
Ummatdan Detik-detik
Akhir Kehidupan Rasulullaholeh
O. Hashem.
Pendekatan
Keempat:
Memilih
dan menapis maklumat yang terbaik yang menyebelahi Mazhab
Syi‘ahdaripada
sumber-sumber Ahl al-Sunnahseperti al-Qur’an, al-Sunnah
dan sejarah. Kemudian menyusunnya dalam format yang dapat mempengaruhi para
pembaca. Sumber-sumber ini adalah sesuatu yang sukar dikaji sendiri oleh para
pembaca sehingga akhirnya mereka (para pembaca) terpaksa berpuas hati, bahkan
menjadi yakin dengannya.
Kesan
psikologinya:
Benarlah
Mazhab Syi‘ah dengan pelbagai hujah yang
mereka nukil daripada sumber rujukan Ahl al-Sunnah sendiri.
Contohnya
ialah dalam bab keutamaan dan kemuliaan para sahabat. Syi‘ah hanya
memilih dan mengemukakan hadis-hadis tentang keutamaan dan kemuliaan ‘Ali bin
Abi Thalibradhiallahu ‘anh yang mereka nukil daripada
kitab al-Mustadrak susunan al-Hakimrahimahullah,
seolah-olah keistimewaan ini hanya terdapat pada ‘Ali dan tidak pada para
sahabat yang lain.
Jawapan Ahl
al-Sunnah ke atas strategiSyi‘ah yang
kelima:
Kejayaan
pendekatan secara psikologi tetap bergantung kepada faktor kesahihan fakta dan
kebenaran hujah.
Penjelasannya:
Sebaik
mana sekalipun pendekatan psikologi yang digunakan, yang tetap menjadi ukuran
ialah kesahihan fakta dan kebenaran hujah. Ini kerana pendekatan psikologi
hanya bersifat fiktif selagi mana ia tidak dibenarkan oleh fakta dan hujah yang
bersifat hakiki.
Siapa
sahaja boleh menggubah skrip lakonan, mengarang novel dan mengarah drama, akan
tetapi yang menjaminnya benar atau dongeng ialah kesahihan fakta dan kebenaran
hujah yang membentuknya.
Pendekatan-pendekatan
psikologi yang digunakan oleh Syi‘ah adalah
dongeng belaka demi menarik keyakinan orang awam. DialogPeshawar Nights sebenarnya
tidak berlangsung. Ia hanyalah sebuah skrip drama yang ditulis oleh tokoh-tokoh Syi‘ah.[1] Dialog al-Muraja‘at juga
adalah lakonan semata-mata. Buku al-Muraja‘athanya diterbitkan suku abad
selepas kematian Salim al-Bisyri. Tidak seorangpun daripada ahli keluarga Salim
al-Bisyri, rakan-rakan pensyarah di Universiti al-Azhar dan anak-anak muridnya
yang mengetahui tentang dialog ini. Tidak ada apa-apa bukti sahih bahawa dialog
ini benar-benar berlaku kecuali daripada pengakuan al-Musawi sendiri.[2]
Manakala
sesiapa yang menganalisa secara cermat buku Mengapa Aku Memilih Ahl al-Baitoleh Muhammad Mar’i al-Amin
dengan mudah akan dapat mengecam (mengenali) bahawa ia adalah karangan seorang
ahli debat Syi‘ah dan
bukan seorang qadi yang lazimnya hanya mengetahui perbahasan hukum hakam agama.
Penguasaan ilmu seorang qadi hanyalah pada bab halal dan haram, bukan pada
persoalan iktikad, tafsiran al-Qur’an (selain ayat-ayat hukum),takhrij hadis,[3] kisah sejarah dan sebagainya.
Selain
itu perlu diingatkan bahawa faktor penyebab kepada beralihnya seseorang
daripada Mazbab Ahl al-Sunnah kepada
Mazhab Syi‘ahbukan
kebenaran Syi‘ah akan
tetapi kejahilan orang itu sendiri. Ini seumpama beralihnya seorang Islam
kepada agama Kristian, faktor penyebabnya bukanlah kebenaran agama Kristian
tetapi kejahilan orang Islam itu sendiri.
Tidak
jauh berbeza ialah buku Akhirnya Kutemukan Kebenaran……Kisah
Pengembaraan Kerohanian dan Mencari Ilmu[4], Saqifah – Awal Perselisehan
Ummat[5] dan Detik-detik
Akhir Kehidupan Rasulullah. Isi kandungannya tidak lain
adalah kisah-kisah lemah dan dusta yang sengaja dipilih dan disusun indah guna
memberi pengaruh kepada para pembacanya.[6]
Adapun
hadis-hadis berkenaan keutamaan dan kemuliaan ‘Ali bin Abi Thalib radhiallahu
‘anh yang dinukil daripada kitab al-Mustadrak susunan
al-Hakim rahimahullah, ia
sebenarnya hanya mewakili 5 peratus daripada keseluruhan hadis yang terkandung
di dalam kitab tersebut dalam bab keutamaan dan kemuliaan para sahabat. Secara
terperinci, di dalam bab ini terdapat 2600 buah hadis[7], dimulai dengan Abu Bakar, Umar,
‘Utsman, ‘Ali dan seterusnya. Daripada jumlah ini hadis berkenaan ‘Ali
berjumlah 133 buah, mewakili 5 peratus sahaja. Syi‘ah hanya
memiliki 133 buah hadis ini dan mendiamkan 2467 yang lain.
Demikian
beberapa contoh dongengan yang terkandung di dalam pendekatan psikologi yang
digunakan oleh Syi‘ah ke
atas Ahl al-Sunnah.
Oleh itu sekali lagi diingatkan bahawa yang penting bukanlah kelicikan
pendekatan psikologi yang digunakan tetapi kesahihan fakta dan kebenaran hujah
yang membentuknya.
Strategi mudah kepada para pembaca:
Berwaspada dengan pendekatan psikologi yang
digunakan oleh Syi‘ahuntuk mempengaruhi orang awam.
Sekian
lima strategi asas Syi‘ah dalam
berhujah ke atas Ahl al-Sunnah. Para pembaca yang terdiri
daripada orang Syi‘ah atau
yang pernah didakwah oleh Syi‘ah atau
yang bakal didakwah oleh Syi‘ah akan
mendapati mereka (Syi‘ah) tidak lari daripada menggunakan lima strategi
asas ini, sama ada secara sebahagian atau keseluruhannya. Mengetahui jawapan Ahl
al-Sunnah ke atas kelima-lima strategi
asas Syi‘ahini
adalah langkah pertama dan yang paling utama untuk menjawab hujah-hujah mereka.
Langkah seterusnya ialah mengetahui jawapanAhl al-Sunnah secara
terperinci ke atas hujah-hujah mereka yang terperinci juga. Insya-Allahkita akan mulakan dengan
menjawab hujah-hujahSyi‘ah yang dibangunkan daripada
ayat-ayat al-Qur’an al-Karim dalam siri berikutnya.
[1]
Pendustaan ini telah dibongkar Abu Muhammad al-Afriqi di:
http://www.ansar.org/english/beshawer.htm
[2]
Salah sebuah buku yang menjawab al-Muraja‘at telahpun
diterjemahkan ke bahasa Indonesia oleh A. Thaha dan Ilyas Ismail atas judul Sunni
yang Sunni (Penerbitan Pustaka, Bandung 1989)
daripada tajuk asalnya: al-Bayyinat fi al-Rad ‘ala
Abatil al-Muraja‘at.
Buku ini boleh dirujuk dalam format e-book dalam
laman web penulis: www.al-firdaus.com
[3]
Iaitu membahas hadis dengan menyebut sumber-sumber rujukannya yang asal
disertai dengan darjat kekuatannya sama ada sahih, hasan dan sebagainya.
[4]
Telahpun dijawab dan dibongkar pembohongannya di:
http://www.ansar.org/english/exposingtaijani.htm
[5]
Telah dijawab secara ringkas oleh Saleh A. Nahdi dalam bukunya Saqifah
– Penyelamat Persatuan Umat (Arista Brahmatyasa, Jakarta
1992).
[6]
Rujuk semula Strategi Asas Syi‘ahyang Ketiga khusus
dalam bidang ilmu sejarah.
[7]
Ini menurut penomboran Mushthafa ‘Abd al-Qadir ‘Atha’ dalam edisi yang
diterbitkan oleh Dar al-Kutub al-Ilmiah, Beirut.
Kata Penutup
Untuk menjawab dan menolak sesebuah subjek, kita perlu memiliki
asas yang kuat lagi luas mengenainya. Apatah lagi jika subjek yang hendak kita
jawab dan tolak itu ialah sesuatu yang amat besar lagi berpengaruh.Alhamdulillah,
penulis yakin bukuSiri Pertama ini telah melengkapkan para pembaca dengan asas-asas yang perlu
untuk menjawab hujah-hujahSyi‘ah al-Rafidhah ke atas Ahl
al-Sunnah dalam persoalan Khalifah.
Perbahasan yang paling penting di dalam buku ini yang perlu diberi
perhatian oleh para pembaca ialah 5 Strategi AsasSyi‘ah Dalam Berhujah ke atasAhl al-Sunnah.
Mengenal pasti kelima-lima strategi asas ini dan jawapan Ahl
al-Sunnah ke atas adalah langkah pertama dan yang paling utama untuk
menjawab hujah-hujah Syi‘ah. Malah pengetahuan tentang 5 strategi asas ini adalah bekal yang
mencukupi untuk para pembaca sekalian menjawab sendiri hujah-hujah Syi‘ahdaripada al-Qur’an,
al-Sunnah dan sejarah.
Sama-sama kita berdoa kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala agar dipermudahkan bagi
penulis untuk menyiapkan Siri Kedua buku ini, iaitu menjawab ayat-ayat al-Qur’an yang dijadikan hujah
oleh Syi‘ah dalam persoalan
khalifah. Antara ayat-ayat yang dimaksudkan ialah:
Ayat
al-That-hir:Sesungguhnya
Allah hanyalah bermaksud hendak menghilangkan dosa kamu wahai Ahl al-Bait dan
hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya. [al-Ahzab 33:33]
Ayat
al-Wilayah:Sesungguhnya
wali kamu hanyalah Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang yang beriman, yang
mendirikan sembahyang, dan menunaikan zakat, sedang mereka rukuk. [al-Maidah
5:55]
Ayat
al-Mawaddah:Katakanlah
(wahai Muhammad): “Aku tidak meminta kepada kamu sesuatu upahpun atas seruanku
kecuali kasih sayang (al-Mawaddah) dalam kekeluargaan (al-Qurba).” [al-Syura
42:23]
Ayat
al-Tabligh: Wahai
Rasul Allah! Sampaikanlah apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu; dan
jika engkau tidak melakukannya (dengan menyampaikan semuanya), maka bermakna
tiadalah engkau menyampaikan perutusanNya; dan Allah jualah akan memeliharamu
dari (kejahatan) manusia. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk
kepada kaum yang kafir.[al-Maidah 5:67]
Ayat
al-Mubahalah:Kemudian
sesiapa yang membantahmu (wahai Muhammad) mengenainya, sesudah engkau beroleh
pengetahuan yang benar, maka katakanlah kepada mereka: “Marilah kita menyeru
anak-anak kami serta anak-anak kamu, dan perempuan-perempuan kami serta
perempuan-perempuan kamu, dan diri kami serta diri kamu, kemudian kita memohon
kepada Allah dengan bersungguh-sungguh, serta kita meminta supaya laknat Allah
ditimpakan kepada orang-orang yang berdusta". [‘Ali Imran 3:61]
dan
lain-lain lagi.
Insya-Allah kita bertemu semula dalam buku Siri Kedua.Wassalamu‘alikum
waRahmatullahi waBarakatuh.
Sumber
kajian lanjut dalam subjek Syi‘ah dalam bahasa Melayu, Indonesia dan Inggeris
yang disyorkan kepada para pembaca
1.
al-Syi‘ah Minhum ‘Alaihim oleh Mamduh Farhan al-Buhari (edisi
terjemahan oleh Agus Hasan Bashari atas judul Gen Syi‘ah: Sebuah
Tinjauan Sejarah, Penyimpangan Akidah dan Konspirasi Yahudi; Darul Falah,
Jakarta 2001)
2. al-Syi‘ah
wa al-Qur’an oleh Ihsan Ilahi Dhahir (Idara Tarjuman al-Sunnah; Lahore
1983).
3. Virus
Syi‘ah: Sejarah Alienisme Sekte oleh Ihsan Ilahi Dhahir (edisi
terjemahan oleh Fadhli Bahri; Darul Falah, Jakarta 2002).
4. The
Shi‘ites and The Sunna oleh Ihsan Ilahi Dhahir (edisi
terjemahan oleh Rana Ihsan Ilahi; Idara Tarjuman al-Sunnah; Lahore 1984).
5. Mukhtasar
al-Tuhfah al-Itsna ‘Asyariyyaholeh Shah Waliyullah al-Dahlawi (1762M)
(edisi terjemahan oleh Salahuddin Abdullah atas judul Ringkasan Syiah
Mazhab Imam Dua Belas; Dewan Bahasa & Pustaka, Kuala Lumpur 1992).
6. Ma‘a
al-Syi‘ah al-Itsna ‘Asyariyyah fi al-Usul wa al-Furu’ oleh ‘Ali Ahmad
al-Salus (edisi terjemahan oleh Asmuni Solihan atas judulEnsiklopedi Sunnah
Syiah; Pustaka al-Kautsar, Jakarta 2001).
7. al-Khutoot
al-‘Areedah: An Exposition and Refutation of the sources upon which
the Shi‘ite Religion is based oleh Muhib al-Din al-Khatib (1389H)
(edisi terjemahan oleh Mahmoud Murad; Majlis al-Haq, Canada & Pustaka
Ushamurni, Kuala Lumpur 1987).
8. Mengenal
Pokok-pokok Ajaran Syiah al-Imamah dan Perbedaannya Ahlussunnah oleh
Muhib al-Din al-Khatib (1389H) (edisi terjemahan oleh Munawwar Putera; PT Bina
Ilmu, Surabaya 1984).
9. Penjelasan
Terhadap Fahaman Syiah oleh Bahagian Penyelidikan JAKIM (K. Lumpur
1997).
10. Dedah
Fahaman Syiah oleh Musa al-Musawi (edisi terjemahan oleh Udah Mohsin,
Mohd. Zawawi & Mudasir Rosdar; JAKIM, K. Lumpur 1998).
11. Syiah:
Siapakah Mereka dan Apakah Sikap Kita Terhadap Mereka ? oleh Yazid
Bahrin (Jahabersa, Johor Bahru 1997).
12. Kepalsuan
Ajaran Syiah & Pemikiran Khomenioleh ‘Abd Allah al-Ghifari (edisi
terjemahan oleh Samsuddin Selamat; Jahabersa, Johor Bahru 1998).
13. Perbandingan
Antara Sunnah dan Syi‘ah oleh ‘Abd Allah bin Sa‘id al-Junaid (edisi
terjemahan oleh Mahmud Fauzi; LPPI, Jakarta 1999).
14. Mengapa
Kita Menolak Syi‘ah ? (Kumpulan makalah Seminar Nasional Sehari
Tentang Syi‘ah; LPPI, Jakarta 1998).
15. Ahl
al-Sunnah wa al-Jama‘ah : Satu Pengenalanoleh Johari Mat di dalam bukuKoleksi
Kertas Kerja SeminarAhli Sunnah wal Jamaah Golongan Tauladan(Jahabersa,
Johor Bahru 2004).
16. Manhaj
Akidah Ahlus Sunnah Wal Jama’ah oleh Abdullah Yasin di dalam bukuKoleksi
Kertas Kerja SeminarAhli Sunnah wal Jamaah Golongan Tauladan(Jahabersa,
Johor Bahru 2004).
17. Irsyad
al-Ghabi ila Mazhab Ahl al-Bait fi Shabi al-Nabi oleh Muhammad bin
‘Ali al-Syaukani (1252H) (edisi terjemahan oleh A.M. Basalamah atas judul Sikap
Ahlul Bait Terhadap Para Sahabat Nabi; Lembaga Penelitian & Pengkajian
Islam (LPPI), Jakarta tp.thn.).
18. al-Syi‘ah
wa Ahl al-Bait oleh Ihsan Ilahi Dhahir (edisi terjemahan oleh Mustafa
Mahdamy atas judulTikaman Syi‘ah Terhadap Para Sahabat Nabi; Pustaka
Mantiq, Solo 1986).
19. Syi‘ah,
Imam Mahdi dan Duruz: Sejarah dan Faktaoleh ‘Abd al-Mun‘im al-Nimr (edisi
terjemahan oleh ‘Ali Mustafa Ya’qub; Qisthi Press, Jakarta 2003).
20. al-‘Awasim
min al-Qawasim fi Tahqiq Mawaqif al-Shahabah ba’da Wafat al-Nabioleh Abu
Bakar Ibn al-‘Arabi (543H) dengan tahqiq Muhib al-Din
al-Khatib (1389H) (edisi terjemahan oleh Abu Mazaya & ‘Ali Mahfuz atas
judul Benteng-Benteng Penahan Kehancuran: Satu Upaya dalam Membela Para
Sahabat Nabi s.a.w.; Darul Iman, Sri Gombak 2002).
21. Pertelingkahan
Para Sahabat Nabi (s.a.w): Antara Ketulenan Fakta dan Pembohongan Sejarah
(Edisi Kedua) oleh Muhammad Asri Zainul Abidin (Pustaka Yamien, Gombak
2003).
22. Kesalahan-Kesalahan
Terhadap Fakta-Fakta Sejarah yang Perlu Diperbetulkan Semula oleh
Ibrahim ‘Ali Sya’wat (edisi terjemahan oleh Basri bin Ibrahim; Jahabersa, Johor
Bahru 2003).
23. The
Cambridge History of Iran (editor): Ehsan Yarshater (Cambridge Univ.
Press 1983), jld 3: The Seleucid, Parthian and Sasanid
Periods.
24. Hukum
Ulamak Islam Terhadap Shiah: Dahulu dan Sekarang oleh Ibnu Umar
(Virtue Publications, Kuala Lumpur 1987).
25. Syi‘ah
Rafidhah: Di Antara Kecuaian ‘Ulama’ dan Kebingungan Ummah oleh
Muhammad Asri Yusuf (Pustaka Bisyaarah, Kubang Kerian 1992).
26. Aliran
dan Paham Sesat di Indonesia oleh (Pustaka al-Kautsar, Jakarta 2002).
27. Mengenal
Keutamaan Mutiara Zamanoleh Hamd bin ‘Abd Allah al-Humaidi (edisi
terjemahan oleh Abu Ihsan al-Atsari; Darul Haq, Jakarta 2002).
28. Manhaj
Ahl al-Sunnah Dalam Menilai Maklumat Dan Menghukum Individu oleh
Muhammad Asri Z. A. di dalam buku Koleksi Kertas Kerja Seminar Ahli
Sunnah wal Jamaah Golongan Tauladan (Jahabersa, Johor Bahru 2004).
29. al-Bayyinat
fi al-Rad ‘ala Abatil al-Muraja‘at oleh Mahmud al-Za’bi (edisi
terjemahan oleh A. Thaha dan Ilyas Ismail atas judul Sunni yang Sunni (Penerbitan
Pustaka, Bandung 1989). Boleh dirujuk dalam format e-book dalam
laman web penulis: www.al-firdaus.com.
30. Saqifah
– Penyelamat Persatuan Umatoleh (Arista Brahmatyasa, Jakarta 1992).
Kata Penutup
Untuk menjawab dan menolak sesebuah subjek, kita perlu memiliki
asas yang kuat lagi luas mengenainya. Apatah lagi jika subjek yang hendak kita
jawab dan tolak itu ialah sesuatu yang amat besar lagi berpengaruh.Alhamdulillah,
penulis yakin bukuSiri Pertama ini telah melengkapkan para pembaca dengan asas-asas yang perlu
untuk menjawab hujah-hujahSyi‘ah al-Rafidhah ke atas Ahl
al-Sunnah dalam persoalan Khalifah.
Perbahasan yang paling penting di dalam buku ini yang perlu diberi
perhatian oleh para pembaca ialah 5 Strategi AsasSyi‘ah Dalam Berhujah ke atasAhl al-Sunnah.
Mengenal pasti kelima-lima strategi asas ini dan jawapan Ahl
al-Sunnah ke atas adalah langkah pertama dan yang paling utama untuk
menjawab hujah-hujah Syi‘ah. Malah pengetahuan tentang 5 strategi asas ini adalah bekal yang
mencukupi untuk para pembaca sekalian menjawab sendiri hujah-hujah Syi‘ahdaripada al-Qur’an,
al-Sunnah dan sejarah.
Sama-sama kita berdoa kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala agar dipermudahkan bagi
penulis untuk menyiapkan Siri Kedua buku ini, iaitu menjawab ayat-ayat al-Qur’an yang dijadikan hujah
oleh Syi‘ah dalam persoalan
khalifah. Antara ayat-ayat yang dimaksudkan ialah:
Ayat
al-That-hir:Sesungguhnya
Allah hanyalah bermaksud hendak menghilangkan dosa kamu wahai Ahl al-Bait dan
hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya. [al-Ahzab 33:33]
Ayat
al-Wilayah:Sesungguhnya
wali kamu hanyalah Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang yang beriman, yang
mendirikan sembahyang, dan menunaikan zakat, sedang mereka rukuk. [al-Maidah
5:55]
Ayat
al-Mawaddah:Katakanlah
(wahai Muhammad): “Aku tidak meminta kepada kamu sesuatu upahpun atas seruanku
kecuali kasih sayang (al-Mawaddah) dalam kekeluargaan (al-Qurba).” [al-Syura
42:23]
Ayat
al-Tabligh: Wahai
Rasul Allah! Sampaikanlah apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu; dan
jika engkau tidak melakukannya (dengan menyampaikan semuanya), maka bermakna
tiadalah engkau menyampaikan perutusanNya; dan Allah jualah akan memeliharamu
dari (kejahatan) manusia. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk
kepada kaum yang kafir.[al-Maidah 5:67]
Ayat
al-Mubahalah:Kemudian
sesiapa yang membantahmu (wahai Muhammad) mengenainya, sesudah engkau beroleh
pengetahuan yang benar, maka katakanlah kepada mereka: “Marilah kita menyeru
anak-anak kami serta anak-anak kamu, dan perempuan-perempuan kami serta
perempuan-perempuan kamu, dan diri kami serta diri kamu, kemudian kita memohon
kepada Allah dengan bersungguh-sungguh, serta kita meminta supaya laknat Allah
ditimpakan kepada orang-orang yang berdusta". [‘Ali Imran 3:61]
dan
lain-lain lagi.
Insya-Allah kita bertemu semula dalam buku Siri Kedua.Wassalamu‘alikum
waRahmatullahi waBarakatuh.
Sumber
kajian lanjut dalam subjek Syi‘ah dalam bahasa Melayu, Indonesia dan Inggeris
yang disyorkan kepada para pembaca
1.
al-Syi‘ah Minhum ‘Alaihim oleh Mamduh Farhan al-Buhari (edisi
terjemahan oleh Agus Hasan Bashari atas judul Gen Syi‘ah: Sebuah
Tinjauan Sejarah, Penyimpangan Akidah dan Konspirasi Yahudi; Darul Falah,
Jakarta 2001)
2. al-Syi‘ah
wa al-Qur’an oleh Ihsan Ilahi Dhahir (Idara Tarjuman al-Sunnah; Lahore
1983).
3. Virus
Syi‘ah: Sejarah Alienisme Sekte oleh Ihsan Ilahi Dhahir (edisi
terjemahan oleh Fadhli Bahri; Darul Falah, Jakarta 2002).
4. The
Shi‘ites and The Sunna oleh Ihsan Ilahi Dhahir (edisi
terjemahan oleh Rana Ihsan Ilahi; Idara Tarjuman al-Sunnah; Lahore 1984).
5. Mukhtasar
al-Tuhfah al-Itsna ‘Asyariyyaholeh Shah Waliyullah al-Dahlawi (1762M)
(edisi terjemahan oleh Salahuddin Abdullah atas judul Ringkasan Syiah
Mazhab Imam Dua Belas; Dewan Bahasa & Pustaka, Kuala Lumpur 1992).
6. Ma‘a
al-Syi‘ah al-Itsna ‘Asyariyyah fi al-Usul wa al-Furu’ oleh ‘Ali Ahmad
al-Salus (edisi terjemahan oleh Asmuni Solihan atas judulEnsiklopedi Sunnah
Syiah; Pustaka al-Kautsar, Jakarta 2001).
7. al-Khutoot
al-‘Areedah: An Exposition and Refutation of the sources upon which
the Shi‘ite Religion is based oleh Muhib al-Din al-Khatib (1389H)
(edisi terjemahan oleh Mahmoud Murad; Majlis al-Haq, Canada & Pustaka
Ushamurni, Kuala Lumpur 1987).
8. Mengenal
Pokok-pokok Ajaran Syiah al-Imamah dan Perbedaannya Ahlussunnah oleh
Muhib al-Din al-Khatib (1389H) (edisi terjemahan oleh Munawwar Putera; PT Bina
Ilmu, Surabaya 1984).
9. Penjelasan
Terhadap Fahaman Syiah oleh Bahagian Penyelidikan JAKIM (K. Lumpur
1997).
10. Dedah
Fahaman Syiah oleh Musa al-Musawi (edisi terjemahan oleh Udah Mohsin,
Mohd. Zawawi & Mudasir Rosdar; JAKIM, K. Lumpur 1998).
11. Syiah:
Siapakah Mereka dan Apakah Sikap Kita Terhadap Mereka ? oleh Yazid
Bahrin (Jahabersa, Johor Bahru 1997).
12. Kepalsuan
Ajaran Syiah & Pemikiran Khomenioleh ‘Abd Allah al-Ghifari (edisi
terjemahan oleh Samsuddin Selamat; Jahabersa, Johor Bahru 1998).
13. Perbandingan
Antara Sunnah dan Syi‘ah oleh ‘Abd Allah bin Sa‘id al-Junaid (edisi
terjemahan oleh Mahmud Fauzi; LPPI, Jakarta 1999).
14. Mengapa
Kita Menolak Syi‘ah ? (Kumpulan makalah Seminar Nasional Sehari
Tentang Syi‘ah; LPPI, Jakarta 1998).
15. Ahl
al-Sunnah wa al-Jama‘ah : Satu Pengenalanoleh Johari Mat di dalam bukuKoleksi
Kertas Kerja SeminarAhli Sunnah wal Jamaah Golongan Tauladan(Jahabersa,
Johor Bahru 2004).
16. Manhaj
Akidah Ahlus Sunnah Wal Jama’ah oleh Abdullah Yasin di dalam bukuKoleksi
Kertas Kerja SeminarAhli Sunnah wal Jamaah Golongan Tauladan(Jahabersa,
Johor Bahru 2004).
17. Irsyad
al-Ghabi ila Mazhab Ahl al-Bait fi Shabi al-Nabi oleh Muhammad bin
‘Ali al-Syaukani (1252H) (edisi terjemahan oleh A.M. Basalamah atas judul Sikap
Ahlul Bait Terhadap Para Sahabat Nabi; Lembaga Penelitian & Pengkajian
Islam (LPPI), Jakarta tp.thn.).
18. al-Syi‘ah
wa Ahl al-Bait oleh Ihsan Ilahi Dhahir (edisi terjemahan oleh Mustafa
Mahdamy atas judulTikaman Syi‘ah Terhadap Para Sahabat Nabi; Pustaka
Mantiq, Solo 1986).
19. Syi‘ah,
Imam Mahdi dan Duruz: Sejarah dan Faktaoleh ‘Abd al-Mun‘im al-Nimr (edisi
terjemahan oleh ‘Ali Mustafa Ya’qub; Qisthi Press, Jakarta 2003).
20. al-‘Awasim
min al-Qawasim fi Tahqiq Mawaqif al-Shahabah ba’da Wafat al-Nabioleh Abu
Bakar Ibn al-‘Arabi (543H) dengan tahqiq Muhib al-Din
al-Khatib (1389H) (edisi terjemahan oleh Abu Mazaya & ‘Ali Mahfuz atas
judul Benteng-Benteng Penahan Kehancuran: Satu Upaya dalam Membela Para
Sahabat Nabi s.a.w.; Darul Iman, Sri Gombak 2002).
21. Pertelingkahan
Para Sahabat Nabi (s.a.w): Antara Ketulenan Fakta dan Pembohongan Sejarah
(Edisi Kedua) oleh Muhammad Asri Zainul Abidin (Pustaka Yamien, Gombak
2003).
22. Kesalahan-Kesalahan
Terhadap Fakta-Fakta Sejarah yang Perlu Diperbetulkan Semula oleh
Ibrahim ‘Ali Sya’wat (edisi terjemahan oleh Basri bin Ibrahim; Jahabersa, Johor
Bahru 2003).
23. The
Cambridge History of Iran (editor): Ehsan Yarshater (Cambridge Univ.
Press 1983), jld 3: The Seleucid, Parthian and Sasanid
Periods.
24. Hukum
Ulamak Islam Terhadap Shiah: Dahulu dan Sekarang oleh Ibnu Umar
(Virtue Publications, Kuala Lumpur 1987).
25. Syi‘ah
Rafidhah: Di Antara Kecuaian ‘Ulama’ dan Kebingungan Ummah oleh
Muhammad Asri Yusuf (Pustaka Bisyaarah, Kubang Kerian 1992).
26. Aliran
dan Paham Sesat di Indonesia oleh (Pustaka al-Kautsar, Jakarta 2002).
27. Mengenal
Keutamaan Mutiara Zamanoleh Hamd bin ‘Abd Allah al-Humaidi (edisi
terjemahan oleh Abu Ihsan al-Atsari; Darul Haq, Jakarta 2002).
28. Manhaj
Ahl al-Sunnah Dalam Menilai Maklumat Dan Menghukum Individu oleh
Muhammad Asri Z. A. di dalam buku Koleksi Kertas Kerja Seminar Ahli
Sunnah wal Jamaah Golongan Tauladan (Jahabersa, Johor Bahru 2004).
29. al-Bayyinat
fi al-Rad ‘ala Abatil al-Muraja‘at oleh Mahmud al-Za’bi (edisi
terjemahan oleh A. Thaha dan Ilyas Ismail atas judul Sunni yang Sunni (Penerbitan
Pustaka, Bandung 1989). Boleh dirujuk dalam format e-book dalam
laman web penulis: www.al-firdaus.com.
30. Saqifah
– Penyelamat Persatuan Umatoleh (Arista Brahmatyasa, Jakarta 1992).