Istilah Ahl al-Sunnah (أهل السنة) adalah sesuatu yang sudah dikenali ramai sehingga tidak perlu
diperincikan lagi.[1] Ia adalah singkatan
daripada istilahAhl al-Sunnah wa al-Jama‘ah, iaitu kumpulan umat Islam
yang berjamaah dalam mengikuti al-Qur’an dan al-Sunnah secara keseluruhannya
dan mendahulukan kedua-dua sumber tersebut di atas akal mereka. Mereka bukanlah Ahl
al-Bid‘ah, iaitu kumpulan orang yang mendahulukan akal di atas nas
al-Qur’an dan al-Sunnah sehingga menciptakan pelbagai bid‘ah sama ada yang
berbentuk iktikad mahupun amalan yang bertentangan dengan petunjuk al-Qur’an
dan al-Sunnah.
Atas tujuan singkatan perkataan, Ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah akan disebut sebagai Ahl
al-Sunnah sahaja di dalam buku ini.
Pengenalan ringkas kepada sejarah kelahiran Ahl
al-Sunnah.
Ahl al-Sunnah ialah kumpulan umat Islam yang telah wujud sejak zaman wahyu masih
diturunkan. Merekalah umat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Kumpulan umat Islam
ini mula dikenali dengan
namaAhl al-Sunnah setelah timbulnya beberapa aliran baru (bid‘ah) beberapa dekad
selepas wafatnya Rasulullah seperti aliranKhawarij, Syi‘ah
al-Rafidhah,Murji‘ah dan sebagainya.[2]
Aliran-aliran yang baru ini memiliki hujah daripada nas al-Qur’an
dan al-Sunnah untuk membenarkan iktikad mereka. Akan tetapi:
1. Penghujahan mereka hanya berdasarkan sebahagian nas dan
tidak seluruhnya.
2. Mereka mendahulukan akal di atas wahyu sehingga mengalih (takwil)
maksud sebahagian nas kepada maksud yang selari dengan teori mereka.
3. Aliran mereka juga bercampur aduk antara 2 ciri di atas
dengan fahaman lain seperti Yunani, Parsi dan sebagainya yang berasal dari luar
Islam.
Majoriti umat Islam yang masih berada di atas jalan yang benar
membezakan diri mereka daripada aliran-aliran di atas. Mereka memiliki iktikad:
1. Berhujah dengan seluruh nas al-Qur’an dan al-Sunnah, tidak
sebahagian-sebahagian.
2. Mendahulukan wahyu di atas akal, menjadikan akal sentiasa
selari dengan tuntutan wahyu.
3. Mereka berpegang teguh kepada sunnah Rasulullahshallallahu
‘alaihi wasallamdalam semua urusan agama sama ada yang ghaib atau nyata,
teori atau praktikal, iktikad atau amalan, tafsiran atau penerapan dan
lain-lain lagi.
Pegangan yang teguh ini menyebabkan mereka menamakan diri mereka
sebagaiAhl al-Sunnah. Penamaan ini juga bertujuan membezakan diri mereka
daripada aliran-aliran baru yang menyelisihi 3 ciri di atas. Perlu ditambah
bahawa di dalam bab tertentu wujud perbezaan pendapat di kalanganAhl
al-Sunnah. Namun perbezaan ini tidak melibatkan perkara-perkara iktikad
yang membentuk asas agama tetapi melibatkan perkara-perkara yang lain yang
dibolehkan berijtihad di dalamnya.
Ahl al-Sunnah tidak diasaskan oleh para imam yang empat seperti Abu Hanifah
(150H), Malik bin Anas (179H), al-Syafi‘i (204H) dan Ahmad bin Hanbal (241H) rahimahullah
‘alaihim ajma‘in. Mereka semua berada di dalam Mazhab Ahl al-Sunnah dan bukan pengasasnya.
Perbezaan di antara mereka hanyalah berkaitan dengan persoalan hukum fiqh dan
bukannya iktikad.[3] Ibn Taimiyyah (728H)rahimahullah menegaskan:[4]
Mazhab
Ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah adalah mazhab lama yang sudah pun dikenal sebelum
Allah mencipta Abu Hanifah, Malik, al-Syafi‘i dan Ahmad. Ia sesungguhnya adalah
mazhab para sahabat yang mereka ambil secara terus dari Nabi mereka. Dan
sesiapa yang menyalahi daripada yang demikian dialah pembuat bid'ah di sisi Ahl
al-Sunnah wa al-Jama‘ah.
Demikian juga, Mazhab Ahl al-Sunnah tidak diasaskan oleh Abu
al-Hasan al-Asya‘ari (324H)rahimahullah. Beliau berada di dalam Mazhab Ahl
al-Sunnah dan berusaha membelanya daripada beberapa aliran baru yang wujud
pada zamannya. al-Baihaqi (456H) rahimahullahmenerangkan hakikat ini:[5]
Syaikh kami, Abu al-Hasan al-Asya‘ari rahimahullahtidaklah mencipta di
dalam agama Allah ini sesuatu yang baru dan tidaklah dia mendatangkan padanya
sesuatu bid‘ah. Sebaliknya beliau mengambil doktrin para sahabat dan para tabi‘in dan daripada
(orang-orang) sesudah mereka daripada kalangan para imam dalam prinsip agama.
Kemudian beliau mempertahankannya dengan memberi syarahan tambahan dan
penjelasan. Dan (beliau membuktikan) bahawa apa yang diperkatakan tentang
persoalan prinsip (agama) dan apa yang datang tentangnya dari pembuat syari‘at
(Allah) adalah benar di sisi akal yang sahih, berbeza dengan apa yang didakwa
oleh para pengikut hawa nafsu bahawa sebahagian daripada prinsip tersebut tidak
selari dengan pandangan akal.
Maka penjelasan beliau merupakan penguat kepada apa yang (sebelum
itu) tidak dibuktikan ke atasnya olehAhl al-Sunnah wa al-Jama‘ah[6] dan pertahanan kepada doktrin
para imam sebelumnya seperti Abu Hanifah dan Suyfan al-Tsauri daripada kalangan
ahli Kufah, al-Auza‘i dan selainnya daripada kalangan ahli Syam, Malik dan
al-Syafi‘i daripada kalangan ahli Haramain dan sebagainya daripada kalangan
Semenanjung Arab dan baki yang seterusnya daripada lain-lain negeri, dan
seperti Ahmad bin Hanbal dan selainnya daripada kalangan Ahl al-Hadits.
Tokoh-tokoh terkemudian seperti Ibn Taimiyyah (728H), Ibn Qayyim (751H),
Muhammad bin ‘Abd al-Wahhab (1206H) dan sebagainya juga berada di dalam Mazhab Ahl
al-Sunnah dan berusaha membela keasliannya daripada pelbagai aliran baru
yang wujud pada zaman mereka. Mazhab Ahl al-Sunnah yang mereka bela
kelihatan “aneh” bukan kerana ia sesuatu yang baru tetapi kerana sudah lama ditenggelamkan
oleh aliran-aliran lain yang muncul di sepanjang zaman.
Pada masa kini diketahui terdapat beberapa aliran yang semuanya
mendakwa diri mereka sebagai Mazhab Ahl al-Sunnah. Ada juga yang
berpendapat Mazhab Ahl al-Sunnah itu dengan sendirinya terdiri daripada beberapa aliran seperti al-Asya‘irah,
al-Matudiriyyah dan sebagainya. Pendapat-pendapat ini adalah tidak benar kerana:
1. Kriteria penentu bagi MazhabAhl al-Sunnah adalah iktikad yang
telah berdiri di atasnya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, para sahabatnya, para tabi‘in sehinggalah ke para imam
mazhab yang empat, radiallahu ‘anhum. Merekalah generasi al-Salaf, sebaik-baik umat untuk
kita jadikan teladan dan ukuran.
2. Oleh itu “acuan” bagi kriteriaAhl al-Sunnah adalah apa yang dibentuk
oleh generasial-Salaf. Justeru “acuannya” hanya satu. Apa-apa aliran
yang muncul selepas generasial-Salaf hendaklah diukur iktikad mereka berdasarkan
“acuan” yang telah dibentuk oleh generasi al-Salaf.
3. Jika dikatakan aliran Ahl al-Sunnah itu terdiri daripada
beberapa aliran, ia menyalahi tujuan asal penamaan Ahl
al-Sunnah itu sendiri. Ini keranaAhl al-Sunnah adalah nama yang
digunakan untuk membezakan antara umat Islam yang berada di atas keaslian agama
Allah dan Rasul-Nya dengan aliran-aliran lain yang wujud terkemudian yang
bercampur aduk dengan teori akal dan fahaman lain.
4. Justeru tidak boleh memasukkan aliran-aliran yang lain ke
dalam aliran Ahl al-Sunnah kerana ia dengan sendirinya membatalkan tujuan asal penamaan Ahl al-Sunnah.
Oleh itu sekali lagi ditegaskan, Ahl al-Sunnah ialah kumpulan umat
Islam yang wujud sejak zaman wahyu masih diturunkan. Ia hanya mula dikenali
dengan nama Ahl al-Sunnah setelah timbulnya pelbagai aliran baru (bid‘ah) beberapa dekad
selepas wafatnya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bertujuan membezakan golongan yang yang
berada di atas di atas keaslian agama Allah dan Rasul-Nya dengan aliran-aliran
lain yang wujud terkemudian yang bercampur aduk dengan teori akal dan fahaman
lain.
[1] Untuk
perbahasan terperinci tentang istitah ini, rujuk kertas kerja Johari Mat: Ahl
al-Sunnah wa al-Jama‘ah : Satu Pengenalan di dalam bukuKoleksi Kertas Kerja
Seminar Ahli Sunnah wal Jamaah Golongan Tauladan (Jahabersa, Johor Bahru
2004).
[2] Lebih
lanjut lihat kertas kerja Abdullah Yasin:Manhaj Akidah Ahlus Sunnah Wal
Jama’ah di dalam buku Koleksi Kertas Kerja Seminar Ahli Sunnah wal Jamaah Golongan Tauladan.
[3] Lebih
lanjut lihat buku penulis: Pedoman-Pedoman Bermazhab Dalam Islam (Edisi Baru) (Jahabersa, Johor Bahru
2004).
[4] Minhaj
al-Sunnah al-Nubuwwah fi Naqd Kalam al-Syi‘ah wa al-Qadariyyah, jld. 2, ms. 601. Kitab
ini tidak memiliki pembahagian bab yang berjudul. Rujukan mukasurat di atas
ialah bagi edisi 9 jilid yang ditahqiqoleh M. Rasyad Salim. Bagi edisi
lama tanpa tahqiq yang dicetak bersama Muawaqat Sorih al-Ma‘aqul li Shahih
al-Manqul, lihat jld. 1, ms. 256. Rujukan kepada edisi tanpa tahqiq ini seterusnya akan
dikemukakan dalam bentuk kurungan.
[5] Dikeluarkan
oleh Ibn ‘Asakir (571H) di dalam Tabyin Kazb al-Muftari fi Ma Nusiba ila Imam Abu al-Hasan
al-Asya‘ari,ms. 103 daripada edisi yang ditahqiq oleh Zahid al-Kauthari.
[6] Ini kerana
pelbagai bid’ah yang timbul pada zaman Abu al-Hasan al-Asya‘ari belum wujud
pada zaman sahabat dantabi‘in sehingga memerlukan kepada metode
perbahasan dan penyanggahan yang baru untuk membenarkan apa yang selama ini
benar sejak awal di sisi Ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah.