Monday, December 14, 2015

Khalid Meshaal Sampaikan Sikap Hamas Terhadap ISIS Dan Iran


Delegasi Hamas yang dipimpin Khalid Meshaal berkunjung ke Malaysia memenuhi undangan partai pemerintah UMNO, sejak Selasa (8/12) lalu. Delegasi Hamas bertemu dengan PM Malaysia dan para pejabatnya.

Delegasi Hamas juga melakukan temu publik. Saat bertemu dengan publik di Malaysia, Khalid Meshaal yang merupakan Ketua Biro Politik Hamas sempat ditanya tentang pandangan dan sikap Hamas terhadap ISIS, Hezbollah dan Iran dalam isu Syria.
Berikut jawaban Khalid Meshaal seperti yang diposting oleh Mohd Aiman Bin Mohd di laman facebooknya, Jumat (11/12/2015). Kalau ada kata-kata yang kurang faham harap maklum ini bahasa Malaysia :)


Baru selesai perbincangan dgn saudara Khalid Meshaal yang juga ketua politikal Hamas..

Sempat ditanyakan mengenai pendirian Hamas terhadap Daesh (isis), hezbollah dan iran dalam isu Syria..

Pertama, Hamas menentang ideologi extremisme isis yang membunuh dan mengkafirkan muslim lain..dia juga menyatakan bahawa banyak anak muda yang ingin berjihad di palestine tetapi akses untuk masuk ke palestine telah ditutup rapat oleh zionist, maka ramai anak muda pergi ke negara yang lebih mudah diakses seperti syria..malangnya ramai yang teperdaya dgn propaganda isis yang memerangkap anak muda yang naif dan kurang ilmu.

Kedua, Hamas mengaku walaupun dahulu ada bekerjasama dengan hezbollah, iran dan basyar assad dalam isu palestine, tetapi selepas berlaku revolusi syria, hamas menarik balik kerjasama dengan ketiga2 penjenayah perang ini dan tetap pendirian mereka dgn rakyat syria yang dizalimi..Alhamdulillah tidak sekali mereka menyokong penzalim!

Katanya lagi, pernah basyar assad memanggil hamas untuk mendapatkan sokongan politik dalam isu syria tetapi hamas menyatakan bahawa mereka berdiri bersama rakyat syria yang menentang regime zalim.

Serba sedikit intipati perbincangan tertutup dgn biro politik hamas..banyak lagi isu lain dibincangkan.

Seperti biasa, photographer selalu disisihkan maka tiadalah gambar sy di dalam barisan pejuang ini..haha.

-Mohd Aiman Bin Mohd-


Sumber: