Friday, July 8, 2016

Siapa Imam Mahdi Menurut Syiah??


Al-Ghaibah merupakan akidah yang asas dalam mazhab Syiah. Mereka beri'tiqad bahawa imam yang ke-12 iaitu Muhammad bin al-Hasan telah mengalami dua keghaiban iaitu keghaiban kecil dan ghaib besar. Ghaib kecil berlaku pada tahun 260 Hijrah sewaktu umurnya sekitar empat tahun dan berterusan selama 74 tahun. Semasa ghaib kecil ini, Imam boleh dihubungi oleh penganut Syiah melalui perantara yang digelar "al-Bab" (pintu saluran untuk berhubung dengan imam).
Peranan Al-Bab.

Antara peranan al-Bab adalah menerima soalan-soalan daripada pengikut-pengikut Syiah dan mendapatkan jawapan daripada al-Imam al-Ghaib di samping menerima harta orang-orang Syiah bagi pihak Imam. Orang pertama yang berindak sebagai al-Bab ialah Utsman bin Said al-Umri, seorang saudagar minyak.

Kitab al-Ghaibah karangan ath-Thusi menceritakan berbagai-bagai karamat dan sifat luar biasa tentangnya. Kemudian diganti oleh beberapa perantara lain selepasnya dengan wasiat daripada perantara yang terdahulu sehingga kepada al-Bab yang terakhir iaitu Ali bin Muhammad as-Samiri yang meninggal dunia tahun 329 Hijrah.

At-Tubrusi dalam kitabnya 'I'lamul Wara' menyebutkan riwayat yang menyatakan bahawa as-Samiri sebelum meninggal dunia memberitahu pengikut-pengikut Syiah tentang satu "tauqik" (risalah) daripada imam memaklumkan yang dia (as-Samiri) akan mati dalam masa enam hari dan memintanya tidak menwasiatkan kepada sesiapa sebagai al-Bab selepasnya kerana keghaiban yang sempurna (al-Ghaibah al-Kubra) akan berlaku yang mana imam tidak boleh lagi dihubungi oleh sesiapa.

Sebarang persoalan selepas ini hendaklah dirujuk kepada ulama' mujtahid Syiah yang berperanan sebagai naib kepada al-Imam al-Ghaib. Imam yang ghaib ini - yang mereka namakan 'al-Mahdi al-Muntazar', 'Shahibu Zaman', 'al-Qaimul Hujjah' - akan lahir pada akhir zaman setelah diizinkan Allah untuk keluar. Kemunculan semula Imam Mahdi ini dipanggil "ar-Raja'ah".

Perkara Yang Bakal Berlaku Selepas Kemunculan Imam Mahdi Menurut Syiah.

Selain daripada Imam Mahdi, akan lahir juga imam-imam yang lain serta musuh-musuh mereka yang terdiri daripada kaum Quraisy. Khususnya Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar untuk menerima balasan atas apa yang mereka sebut sebagai 'kezaliman' terhadap Ahlul Bait. Antara azab yang diterima oleh Saidina Abu Bakar RA dan Saidina Umar RA adalah seperti yang terdapat dalam riwayat yang disebut Ni'matullah al-Juz'ari dalam kitab al-Anwar an-Ni'mah :

"Kemudian Imam Mahdi menyalib kedua-duanya (Abu Bakar dan Umar) pada pokok dan memerintahkan api keluar daripada bumi membakar kedua-duanya dan pokok... kemudian Imam Mahdi meminta supaya didatangkan kedua-duanya (setelah dihidupkan semula) lalu dibunuh seribu kali dalam sehari semalam. Seterusnya dikembalikan kepada azab yang pedih".

Manakala Sayidatina Aisyah RA pula menurut 'Tafsir as-Sofi' karangan al-Aidh al-Kashani akan dihidupkan semula dan dikenakan hukuman sebat sebagai hukuman had.

Riwayat-riwayat di atas dan seumapamanya yang begitu banyak dalam kitab-kitab Syiah yang mencerminkan betapa mendalamnya dendam kesumat orang Syiah terhadap para Sahabat Rasulullah SAW dan Ahli Sunnah sebagai pewaris sebenar yang dibawa oleh Rasulullah SAW.

Malah al-Kulaini dalam 'al-Kafi' membawa satu riwayat daripada Jaafar bin Muhammad yang menyatakan bahawa kelahiran Imam Mahdi mereka adalah sebagai pembawa seksaan, "Sesunguhnya Allah mengambil Nabi Muhammad SAW pembawa rahmat dan membangkitkan Imam Mahdi sebagai seksaan".

Pandangan Ulama' Syiah Mengenai Akidah "Ar-Raj'ah".

Muhammad Reda Kharsani dalam kitabnya an-Nuj'ah fi Ruj'ah, "Aku telah membaca 620 hadis mengenai ar-Raj'ah.
Ali Hasan Hanizi menyebutkan dalam ad-Dakwah al-Islamiyah, "Adapun ar-Raj'ah bererti kemunculan semula imam ke-12 bagi menyebarkan keadilan di muka bumi setelah dipenuhi dengan kezaliman. Maka ia adalah benar dan merupakan kepercayaan yang tidak dapat dipisahkan daripada mazhab Imamiyah".
Khomeini dalam al-Hukumah al-Islamiyah menyatakan, "Telah berlaku ghaibah kubra bagi imam kita Mahdi sejak lebih seribu tahun dan mungkin beribu tahun akan datang sebelum tiba menghendaki kemunculan yang ditunggu-tunggu itu".
Al-Kulaini dalam al-Kafi membawa satu riwayat daripada Ibnu Jaafar al-Baqir katanya, "Orang yang mengingkari Shahibuz Zaman (kewujudan dan kemunculan Imam Mahdi) adalah sama dengan orang yang tidak percaya kepada Rasulullah SAW".
Jelaslah bahawa akidah 'ghaibah' ini dibina atas kepercayaan bahawa pada setiap zaman wajib ada seorang imam.

Sifat Yang Mesti Ada Pada Seorang Imam Menurut Syiah.

Menurut al-Kulaini, antara sifat-sifat tersebut seperti yang terdapat dalam kitabnya adalah :

Seorang imam Syiah tidak mati sehinggalah ia berwasiat kepada imam selepasnya.
Ia mestilah anak paling tua bagi imam yang ada (syarat ini dikecualikan kepada Hassan dan Hussin).
Seseorang imam itu mesti dimandikan jenazahnya oleh imam berikutnya.
Mesti sepadan dengan baju besi (dir'un) Rasulullah SAW.
Mesti ada padanya senjata Rasulullah SAW yang kedudukannya dianggap sama dengan 'at-Tabut' bagi Bani Israil.
Imam mestilah seorang yang paling 'alim dan paling berani.
Imam memiliki semua kitab Allah yang terdahulu dan ia mengetahuinya dalam kepelbagaian bahasa kitab tersebut.
Adakah Semua Imam Syiah Memenuhi Syarat Di Atas?

Pada realitinya tidak semua sifat tersebut ada pada kebanyakan orang yang mereka sebagai imam. Walau bagaimanapun ulama' Syiah berjaya menggunakan pelbagai takwilan bagi menangkis kemusykilan yang dikemukakan oleh pengikut-pengikut mereka berkaitan dengan persoalan ini. Namun demikian, mereka berhadapan dengan satu keadaan yang sanagat genting dalam menegakkan akidah Imamiyah ini apabila imam mereka yang ke-11, al-Hasan bin Ali al-Askari meninggal dunia tanpa mempunyai anak. Dengan keadaan ini, bukan sahaja imamah imam yang ke-11 ini akan turut terbatal tetapi juga akan menyebabkan seluruh asas yang mereka bina runtuh. Natijahnya imamah imam-imama sebelumnya juga akan terbatal kerana merakalah yang meletakkan asas-asas ini.

Menurut an-Nubajini, seorang ulama' dan ahli falsafah Syiah terkemuka, umat Syiah kebingungan selepas kematian al-Hasan dan berpecah kepada beberapa mazhab. Akhirnya bagi menyelesaikan kemelut ini, satu kumpulan iaitu kumpulan Imam 12 mengatakan bahawa al-Hasan mempunyai anak yang tersembunyi bernama Muhammad. Bapanya sempat berwasiat kepadanya sebagai imam selepas kematiannya. Kemudian berlaku kisah-kisah keghaiban seperti yang dipaparkan sebelum ini.

Cerita rekaan ini telah berjaya menjamin penerusan doktrin imamah Syiah dan menyelamatkannya daripada kehancuran. Inilah dia kisah di sebalik akidah rekaan yang dijadikan garis pemisah antara iman dan kufur oleh Syiah Imamiyah Isna Ashariah.
Dinaqal daripada majalah Q&A, isu no.8, m/s 5-6, oleh Datuk Hj  Wan Zahidi Wan Teh, terbitan Galeri Ilmu Sdn. Bhd.

Golongan Ifrath

Sebaliknya kaum Syi'ah mengaku-aku Imam Mahdi yang akan muncul pada akhir zaman adalah dari golongannya. Mereka mengatakan bahwa ia sudah lahir, namanya Muhammad bin al-Hasan al-Askari al-Muntadhar dari turunan Al Husain dan masuk ke gua Saamirra ketika berumur lima tahun. Kemudian mereka menunggunya setiap saat dengan memanggil-manggil namanya di depan gua tersebut.

Ucapan para ulama tentang pendapat Syi'ah
Imam Ibnul Qoyyim rahimahullah dalam kitabnya al-Manarul Munif ketika berbicara tentang Imam Mahdi, berkata: "Beliau adalah seorang dari kalangan ahlul bait Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam dari turunan Hasan bin Ali radhiyallahu 'anhu, akan keluar di akhir zaman ketika dunia telah dipenuhi oleh kejahatan dan kedhaliman, kemudian ia memenuhinya dengan kebaikan dan keadilan. Mayoritas hadits-hadits menunjukkan yang demikian..." Kemudian beliau berkata: "Adapun Rafidhah Imamiyyah memiliki ucapan lain, yaitu: Al Mahdi adalah Muhammad bin Al Hasan Al-Askari Al Muntadhar dari turunan Husain bin Ali radhiyallahu 'anhu dan turunan Al Hasan. Yang hadir di semua negeri tetapi ghaib dari pandangan mata, masuk ke gua Saamirra ketika masih kecil, lima ratus tahun yang lalu lebih. Setelah itu tidak pernah terlihat lagi oleh mata dan tidak pernah bisa diraba berita atau jejaknya. Setiap hari mereka menunggunya, mereka berdiri dengan membawa kuda tunggangan di pintu gua dan menjerit-jerit memanggil Imam Mahdi keluar menemui mereka: "Keluarlah wahai maulana! Keluarlah wahai maulana! Kemudian mereka pulang dengan kegagalan. Demikianlah tingkah mereka setiap hari."
Setelah itu Ibnul Qayyim berkata: "Sungguh mereka telah menjadikan diri mereka bahan tertawaan manusia, dan menjadi cemoohan orang yang berakal." (al-Manarul Munif, Ibnul Qayyim, hal. 151-152)
Imam Ibnu Katsir rahimahullah dalam Kitabul Fitan Wal Malahim berkata: "Pasal, tentang Al-Mahdi yang akan muncul di akhir zaman, yang merupakan salah seorang dari khalifah-khalifah yang lurus dan imam-imam yang mendapatkan petunjuk. Dia bukanlah Al-Muntadhar yang diyakini kaum Syi'ah dan diharapkan -oleh mereka- munculnya dari gua Saamirra. Karena semua itu kenyataannya tidak ada, tidak terlihat wujudnya tidak ada pula tanda-tandanya. Mereka menganggap imam Mahdi itu adalah Muhammad bin al-Hasan al-Askari yang masuk ke gua."
Kemudian beliau berkata juga: "Al-Mahdi akan keluar dari arah Masyriq, bukan dari gua Samirra seperti anggapan orang-orang bodoh dari kalangan Rafidhah, yang menganggapnya sudah ada sekarang dan mereka terus menunggu keluarnya di akhir zaman. Sungguh ini adalah sebuah igauan dan kerendahan yang dilemparkan oleh setan. Karena tidak ada dalil, tidak ada bukti, tidak dari kitab Al-Qur'an, tidak dari As-Sunnah, tidak dari akal yang sehat dan tidak pula dari Istihsan." (Al-Fitan Wal Malahim, 1/29).
Al-Imam As-Safarini berkata dalam kitabnya Lawami'ul Anwar setelah menerangkan aqidah Ahlussunnah Wal Jamaah tentang Imam Mahdi sebagai berikut: "Adapun anggapan syi'ah yang mengatakan bahwa namanya Muhammad bin Al-Hasan, yakni Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari maka itu hanyalah igauan karena Muhammad bin Al-Hasan telah mati dan warisan bapaknya telah diambil oleh pamannya Ja'far." (Lawami'ul Anwar, juz II hal. 84)

Pendapat Ahlus Sunnah tentang Imam Mahdi
Ahlus Sunnah meyakini akan datangnya Imam al-Mahdi di akhir zaman, namun bukan seperti Al-Mahdi yang digambarkan oleh syi'ah. Ahlus sunnah meyakini apa yang dikabarkan oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam sebagaimana apa yang diriwayatkan oleh Ibnu Mas'ud radhiyallahu 'anhu bahwa Beliau shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
لاَ تَذْهَبُ الدُّنْيَا حَتَّى تَمْلِكَ الْعَرَبُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي، يُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِي، وَاسْمُ أَبِيْهِ اسْم أَبِي، يَمَْلأُ اْلأَرْضُ عَدْلاً وَقَسْطً كَمَا مَلَئَتْ جِوَارًا وَظُلْمًا. (رواه أبو داود والترمذي، وحسنه الألالباني في مشكاة المصابيح)
"Tidak akan hilang dunia hingga arab dikuasai oleh seorang dari Ahli Baitku, namanya mencocoki namaku dan nama bapaknya mencocoki nama bapakku. Dia akan memenuhi dunia dengan keadilan sebagaimana sebelumnya dipenuhi dengan kedzaliman dan kejahatan." (HR. Abu Dawud dalam Kitabul Mahdi 4/473, Tirmidzi dalam Kitabul Fitan bab Maa Jaa`a fil Mahdi 4505 dan beliau berkata hadits ini hasan shahih. Berkata Syaikh al-Albani: sanadnya hasan. Lihat Misykatul Mashabih 3/1501 hadits 5425).
Dalam hadits ini sangat jelas disebutkan bahwa Imam Mahdi akan muncul di akhir zaman dan namanya mencocoki nama Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam dan nama bapaknya. Berarti Imam Mahdi adalah seorang yang dilahirkan seperti manusia pada umumnya yaitu dari seorang bapak yang bernama Abdullah, sehingga beliau dipanggil dengan nama Muhammad bin Abdillah, bukan Muhammad bin al-Hasan al-Asykari.
Nasehat untuk seluruh kaum muslimin Kita kaum muslimin semestinya berjalan di atas jalan tengah, tidak berlebihan dan tidak pula berkurang-kurangan. Tidak ekstrim, melampaui batas yang telah digariskan dan tidak pula ta'ashub mengikuti hawa nafsu hingga menolak hadits-hadits yang shahih. Allah subhanahu wa ta'ala berfirman:
وَمَا ءَاتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللهَ إِنَّ اللهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
"Apa yang diberikan Rasul kepadamu maka terimalah dia. Dan apa yang dilarangnya bagimu maka tinggalkanlah; dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah sangat keras hukuman-Nya." (al-Hasyr: 7)
Maka jika apa yang dibawa oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam kepada kita berupa perintah, terimalah sebagai perintah yang harus kita amalkan.
Apa yang dibawa oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam dalam bentuk larangan, maka terimalah sebagai larangan yang harus kita taati dengan meninggalkan apa yang dilarangnya. Demikian pula apa yang dibawanya dari berita-berita, maka harus kita terima sebagai berita yang jujur terpercaya dan harus kita imani. Seperti berita-berita dari Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam tentang Imam Mahdi, Turunnya Isa 'alaihis salam, Dajjal dan lain-lainnya.
Allah mengancam orang-orang yang menyelisihi sunnah Rasul-Nya dengan ancaman-ancaman yang berat, seperti dalam firman-Nya:
وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَى وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّى وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَسَاءَتْ مَصِيرًا
"Dan barangsiapa yang menentang Rasul sesudah jelas kebenaran baginya, dan mengikuti jalan yang bukan jalan orang-orang mu'min, Kami biarkan ia leluasa terhadap kesesatan yang telah dikuasinya itu dan Kami masukkan ia ke dalam Jahannam, dan Jahannam itu seburuk-buruk tempat kembali." (an-Nisaa`: 115)
Maka orang-orang yang diancam dalam ayat ini adalah orang yang menolak dan menentang ucapan Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam setelah jelas baginya keshahihan hadits tersebut.
Allah subhanahu wa ta'ala berfirman:
فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
"... maka hendaklah orang-orang yang menyalahi perintah Rasul takut akan ditimpa cobaan atau ditimpa azab yang pedih." (an-Nuur: 63)
Bahkan Allah menafikan keimanan dari mereka yang tidak mau tunduk kepada ucapan-ucapan dan keputusan-keputusan Rasulullah.
فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
"Maka demi Rabb-mu, mereka (pada hakekatnya) tidak beriman hingga mereka menjadikan kamu hakim dalam perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa keberatan dalam hati mereka terhadap putusan yang kamu berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya." (an-Nisaa`: 65)
Maka yang terancam dengan ayat-ayat di atas adalah orang-orang yang tidak mau tunduk dengan sunnah-sunnah Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam, apakah dengan menolaknya atau dengan menambahinya.
Wallahu a'lam.
-----------------------
(Dikutip dari risalah dakwah Manhaj Salaf, Edisi: 67/Th. II, tanggal 17 Jumadi Awwal 1426 H/24 Juni 2005 M, penulis Al Ustadz Muhammad Umar As Sewed)

Related articles

Aqidah Kufur Syiah Tentang Imam Mahdi
Bahaya Besar Wilayatul Faqih
Bahaya Ajaran Imamah Dalam Syiah. SYIAH & Ambisi Merebut Negeri Ahlussunnah
Imam ke 12 Imam Mahdi : Ia ujud atas andaian bukan atas kelahiran.
Imam Kedua Belas Syiah, Manusia Fiktif
Syiah Dari Konsep Imamahnya
Siapakah Al-Qaim Al-Mahdi Yang Ditunggu Syiah Rafidah?
Syubhat ( klaim ) Syiah Sebagai Kelompok Yang Benar, menganggap “ Khurasan ( keberadaan al-Mahdi ) adalah bagian dari Iran !