Saudara Abu Hassan
Semuga rahmat dan redza Allah dilimpahi keatas
saudara dan para pembaca.
Ramai orang memberi nama anaknya berpangkalkan
Muhammad. Anak saya sendiri berpangkalkan nama Muhammad. Ini kerana kecintaan
dan kasih sayang kepada junjungan saw kita. Saudara sendiri
menamakan anak saudara Hassan dan Hussain , kerana kecintaan kepada Hassan as
dan Hussain as. Demikian pula ada orang menamakan anaknya Muslim atau Bukhari
atau Nawawi atau Jaafar. Sebaliknya tidak masuk akal bagi orang Islam menamakan
anaknya dengan Budha, Latta, Uzza atau seumpamanya.
Sehubungan dengan itu saya berusaha untuk
mencari apakah nama seperti Abu Bakar, Umar, Usman, Aisyah, Abdul Mutalib dan
Abu Talib ada dicatit namanya didalam senarai anak cucu Imam-imam Syiah. Abu
Bakar, Umar , Usman dan Aishah adalah nama-nama yang sangat dibenci oleh ulama
Syiah. Abdul Mutalib dan Abu Talib pula adalah nama yang sepatutnya disayangi
oleh Imam-imam Syiah , hatta oleh Nabi saw sendiri.
Saudara Abu Hassan,
Saudara dan Syiah saudara sangat membenci
Abu Bakar ra, Umar ra, Uthman ra kerana mereka dikatakan merampas
hak Ali ra, malah Aishah ra isteri rasullah saw juga di tomah dengan
julukan yang buruk.
Di antaranya dinyatakan dalam Kitab
Tuhfah al-Awam Maqbul oleh al-Syed Manzur Husain hal.330. dan di dalam
kitab al-Tafsir oleh Abu al-Nadhar Muhammad bin Masud bin lyasy al-Salami
al-Samarqandi terkenal dengan panggilan Ibn al-Iyasyi hal. 11 6. –
Petikan ini dipetik dari : http://www.islam.gov.my/e-rujukan/syiah.html
Terjemahannya;
Daripada Abu
Hamzah al-Thumali, Abu Jafar a.s. berkata ” Wahai Abu Hamzah sesungguhnya yang
beribadah kepada Allah ialah mereka yang mengenal Allah. Maka ………
Aku ( Abu
Hamzah ) bertanya lagi, “Siapakah musuh-musuh Allah, semoga Allah memberi
kebaikan kepada engkau.” Iajawab, “Empat berhala.” Ia bertanya lagi “Siapa
empat berhala itu”? Ia menjawab, “Abu Fusail (Abu Bakar) Rama’ (Umar) Nathal
(Uthman) dan Muawiyah dan sesiapa yang menganut agama mereka dan memusuhi kesemua
mereka ini (wali Allah), maka sesungguhnya ia telah memusuhi musuh-musuh Allah.”
Saudara boleh juga merujuk tulisan Syaikh
Muhibbuddin Al Khatiib dihttps://aburedza.wordpress.com/2009/06/10/celaan-syiah-kepada-sahabat-nabi/
Saudara,
Anehnya jika di rujuk kepada fakta sejarah
Imam-imam sendiri tidak membenci nama-nama tersebut. Pada kitab Para Pemuka
Ahlul Bait Nabi Terbitan Al Ta’lif, Mu’assassah Al Balagh, tulisan Ali Muhammad
Ali atau kitab terjemahan berjudul Tokoh-tokoh Terkemuka Ahlul Bait
Nabi mencatit
Pertama :
Dari Utsman
bin Khalid, dari ayahnya, berkata, “Ketika sakit yang menyebabkan wafatnya,
Imam Ali ibn AIHusain bin Ali bin Abi Thalib mengumpulkan puteranya:
Muhammad,
AI-Hasan, Abdullah, Umar, Zaid, dan AIHusain. Beliau menyampaikan wasiat
kepada puteranya, Muhammad bin AIi, seraya memberinya nama panggilan AI-Baqir,
dan menyerahkan urusan mereka semua kepadanya.” – Pada nota kaki di catit
Tulisan ini di kutip dari AI-Bihar, jilid XXXXVI, Bab AI-Nushush ‘Ala
Imamatih, dikutip dari Kifayat AI-A tsar.
Kedua :
Imam AI-Hadi
wafat pada tahun 254 H, dengan meninggalkan empat orang anak laki-Iaki, I mam
AI-Hasan AI’Askari, AI-Husain, Muhammad, dan Ja’far, serta satu orang anak
perempuan bernama Aisyah. – Pada nota kaki di catit Tulisan ini di kutip dari
Syaikh al Mufid , Al – Irsyad halaman 334
Ketiga :
Dari beliau
(Musa AI-Kadzim as ) lahir anak yang terbilang banyak, baik lakilaki
maupun perempuan. Yang laki-Iaki ialah: Ali Ar-Ridha, Ibrahim, AI-‘Abbas,
AI-Qasim, Isma’il, Harun, AI-Hasan, Ahmad, Muhammad, Hamzah, Abdullah, Ishaq,
‘Ubaidillah, laid, AI-Fadhal, dan Sulaiman. Sedangkan yang perempuan adalah:
Fathimah AI-Kubra, Fathimah AI-Shughra, Ruqayyah, Hakimah, Ruqayyah AI-Shughra,
Kultsum, Ummu Ja’far, Lubabah, lainab, Khadijah, Aliyyah, Hasanah, Barihah, A’isyah,
Ummu Salamah, Maimunah, Ummu Kultsum. – Pada nota kaki di catit Tulisan ini di kutip
dari Ali Muhammad Dakhyal, AI-Imam Musa AI-Kadzim, halaman
10, berdasar riwayat Syaikh AI-Mufid.
Di samping itu sejarah juga mencatitkan
Sayyidina Ali a.s. memberi nama putra-putra beliau dengan nama-nama mereka.
Yaitu:
Abu Bakar bin Ali bin Abi Thalib. Beliau
mati syahid di Karbala’ bersama saudaranya, yaitu Husein a.s.
Umar bin Ali bin Abi Thalib. Beliau ini
mati syahid di Karbala’ bersama saudara beliau Husein a.s.
Utsman bin Ali bin Abi Thalib. Beliau ini
juga mati syahid di Karbala’ bersama saudara beliau Husein a.s.
Hasan a.s. memberi nama putra-putra beliau
dengan nama:
Abu Bakar; Umar; dan Thalhah bin Hasan.
Ketiga-tiganya mati syahid di Karbala’ bersama paman mereka Husein a.s.
Husein a.s. memberi nama putra beliau dengan
nama Umar bin Husein.
Saudara Abu Hassan
Demikian catitan ringkas saya mengenai
nama-nama yang di benci Syiah saudara tetapi dirakam oleh Imam-imam saudara
pada nama anak cucu mereka. Ini maknanya imam-imam Syiah sendiri ada
perasan kasih sayang kepada 3 khalifah rasullah saw dan isteri Baginda saw ,
Aishah ra. Benarlah maksud firman Allah :
“Muhammad itu
adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras
terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka,
kamu lihat mereka rukuk dan sujud mencari karunia Allah dan keridhaan-Nya,
tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud.” (QS: Al-Fath
29).
Saudara,
Kita perhatikan apa yang di tulis Ali Muhamad
Ali didalam kitab Para Pemuka Ahlul Bait mengenai imam Jaafar As Sadiq as :
Ibu Imam Jafar
as adalah Fathimah ( Umm Farwah ) binti Al Qasim bin Muhammad bin Abu Bakar,
sedang ibu dari ibunya adalah Asma’ binti Abdurrahman bin Abu Bakar. Kerana itu
Imam Jaafar as mengatakan , “ Abu menurunkan aku dua kali “ ( Abumengapa tidak di catit
Abu Bakar!!!! )
Penulis lain seperti Shalih bin Abdul Qadir Ad
Darwisy Hakim Pengadilan Tinggi Al Qathif menyebut Imam Ja’far ash Shadiq a.s.
yang menyatakan:
“Saya
dilahirkan oleh Abu Bakar dua kali!”
Saya memahami kata-kata “Saya dilahirkan oleh
Abu Bakar dua kali!” bermaksud kedua-dua nenek Imam Jaafar as adalah cucu
Abu Bakar ash-Shiddiq r.a.
Jadi bagaimana mungkin Imam Jaafar as dan anak
cucunya berdoa laknat Allah untuk 2 berhala Kuraisy :
“Ya Allah,
limpahkanlah sholawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, dan kutuklah dua
berhala, dua sesembahan, dua tukang sihir Quraisy dan kedua anak wanita mereka
berdua……”
Saudara,
Satu hal lagi – didalam pencarian saya saya
tidak jumpa ( mungkin ada – tapi tak jumpa ) nama Abdul Mutalib dan Abu Talib
(Abdul Manaf=BUKAN CIRI NAMA ISLAM) sedangkan mereka berdua adalah bapa atau
bapa saudara dan datok kepada Ali as dan Baginda Nabi saw sendiri. Mungkinkah
kerana mereka belum Islam?
Catitan hujung :
1. Lagi tulisan berkaitan isu ini boleh dirujuk
di sini :https://aburedza.wordpress.com/2009/06/10/surat-kepada-saudara-abu-hassan-kecintaan-dan-kasih-sayang-melalui-nama/
2. Saya akhiri dengan maksud firman Allah :
“Mereka berdoa: “Ya Tuhan kami, beri ampunlah
kami dan saudara-saudara kami yangtelah beriman lebih dahulu dari kami.
Janganlah Engkau membiarkan kedengkiandalam hati kami terhadap orang-orang yang
beriman.” (QS: Al
Hasyr 10).
E
mail Kepada Sahabat Syiah : Kecintaan Ali ra. Kepada Abu Bakar ra. Umar ra. dan
Usman ra.
Saudara
pembaca, saya mempunyai seorang sahabat Syiah. Saya panggil nya Abu Hassan. Dia
kawan sebilik asrama semasa belajar 30 tahun dulu. Kami sering berhujah
mengenai kelebihan Mazhab Suni dan Syiah . Kami berhujah melalui e
mail. Kerana itu saya rasa elok di
peturunkan beberapa e mail saya berhujah dengannya untuk dikongsi bersama.
Untuk tujuan itu saya membuat beberapa pindaan dan tambahan sesuai untuk
pembaca blog ini.
Untuk
kali ini saya memberi salah satu hujah kecintaan Ali ra kepada Abu Bakar ra ,
Umar ra dan Usman ra yang mana Syiah mengangap sebaliknya . Berikut
tulisan saya kepada beliau :
Saya tertarik
dan sependapat dengan Syaikh Sa’id
Ramadhan al-Buthi Ghazali rahimahullah mengenai polimik sunah siyah.
( Ucapan ini dikutip dari Ucapan beliau dalam majlis Mahjaran al-Imam ‘Ali di London pada Ogos 1991 dan di catit dalam bukuSunnah-Syiah
Bergandengan Tangan! Mungkinkah?, ms. 270-275. )
Kita semua mengetahui bahawa
sesuatu yang paling menonjol, paling penting, sekaligus
paling
jelas menyangkut buah cinta adalah keteladanan kepada siapa yang dicintai.
“Sesungguhnya
yang mencintai patuh kepada siapa yang dicintainya”.
Saya selalu melihat kepada hakikat yang pasti ini, saya menuntun
diri saya dan setiap
muslim
untuk melakukannya, apapun mazhab atau ragam keterikatannya. Saya tidak menemui
seorang
muslim yang bersikap jujur kepada Allah kecuali dia meneladani Ahl al-Bait dalam
tingkah-laku
dan perasaannya.
Demi Allah yang tidak ada Tuhan selain-Nya, seandainya ‘Ali
karramahullahu wajhu
mengambil
satu sikap yang jelas berbeza pada hari Saqifah, atau mengambil sikap demikian
pada
waktu
penunjukkan ‘Umar sebagai khalifah oleh Abu Bakar, atau pada majlis syura yang
atasnya
‘Utsman
dibai‘ah, seandainya yang demikian itu terjadi, maka pastilah kita meninggalkan
semua
cara
dan jalan, lalu kita mengikuti jalan yang ditempuh oleh ‘Ali.
Akan tetapi kami telah mengamati dan kami mendapati bahawa imam
yang mulia itu (‘Ali)
bersama-sama
dalam fikiran dan tingkah-laku di atas kalimat yang menyatu-padukan umat,
bersama-sama
di atas jalan yang ditempuh oleh masyarakat umum. Oleh kerana itu mestilah cinta
(yang
sejati akan) menghantar kita kepada meneladani beliau dan menempuh jalan yang
beliau
telusuri.
Dalam analisa ini, saya tidak memiliki sikap yang lain daripada
perkataan saya di atas.
Cukuplah
bagi saya menemui ‘Ali yang telah berada pada jalur itu dan saya mengikutinya.
Saya adalah seorang muslim. Tidak perlu saya melakukan analisa
atau tertanya-tanya.
Saya tidak memiliki kepentingan
untuk melemahkan Hadis al-Ghadir (yang bermaksud “Sesiapa
yang aku adalah mawlanya, maka
Ali adalah mawlanya”), tidak juga mentakwilkannya
atau
menjauh
dari lafaznya. Saya tidak memerlukan semua itu kerana saya telah menjadikan ‘Ali
panutan
saya dalam memahami hadis tersebut, bahkan dalam menafsirkan semua persoalan.
Bukti dari apa yang saya katakan ini, bukti keteladanan yang saya
rasakan kewajipannya
itu,
adalah saya merasakan iman saya berkurang – bahkan terumbang-ambing lagi
bergoncang –
bila
keteladanan kepada Ahl al-Bait Rasulullah tidak dipenuhi.
Majoriti kaum muslimin berpendapat bahawa Hadis al-Ghadir dan apa
yang difahami dan
dikesan
olehnya hanya berkaitan dengan peribadi ‘Ali, tidak selain beliau. Kaum muslimin
dipersilakan
untuk bersepakat memilih siapa yang mereka kehendaki (untuk menjadi khalifah).
Adapun
saudara-saudara kami dari Syi‘ah, mereka memahami Hadis al-Ghadir sebagai
menunjuk
kepada jawatan imam bagi ‘Ali dan berlanjutan – masih menurut hadis itu – kepada
keluarga
beliau sehingga ghaibnya imam ke-12.
Masa kini, betapapun pentingnya perbezaan pendapat itu, namun
persoalannya telah
berlalu,
telah tertutup. Ia telah menjadi sebahagian dari sejarah masa lampau. Masa
kini, di mana
kita
berada dalam zaman ghaibnya imam ke-12 yang dinanti-nantikan oleh saudara-saudara
kita
dari
kalangan Syi‘ah, saya menyatakan dengan sesungguhnya, saya menyatakan atas nama
diri saya
sendiri
dan nama setiap muslim, bahawa:
Jika tiba masanya kehadiran imam yang ghaib itu, ketika beliau
benar-benar datang –
tidak
ada keraguan menyangkut kehadirannya, tidak ada kabut atau kerancuan menyangkut
keperibadiannya
– jika tiba masa itu, maka saudara-saudara semua akan mendapati kaum muslimin
menganut
satu mazhab sahaja. Mereka semua akan mempersembahkan kesetiaan kepada imam itu
dan
berbai‘ah kepadanya.
Hal ini jika kita memandang ke masa depan. Jika kita memandang ke
masa lampau, ke
belakang,
maka saya memandang kepada ‘Ali di mana setiap orang dari ketiga-tiga khalifah
sebelumnya
menjadikan beliau sebagai penasihat, bahkan sebagai amir yang tidak bermahkota.
Saya menemui Abu Bakar
radhiallahu ‘anh yang bermaksud untuk berangkat memerangi
kaum
yang murtad. Lalu ‘Ali datang kepada beliau sambil memegang tali pacuan
kudanya, dan
berkata:
“Aku sampaikan kepadamu wahai
khalifah Rasulullah apa yang disampaikan pada hari
peperangan
Uhud – Jangan hunus pedang kamu (pergi berperang) dan bahagiakanlah kami dengan
(kehadiranmu
bersama-sama kami) kerana Demi Allah, seandainya kaum muslimin mendapat
cubaan
melalui dirimu (yakni gugurnya Abu Bakar di medan perang), maka kaum muslimin
tidak
akan
tegak lagi sesudah pemergianmu itu.”
Mendengar nasihat ‘Ali itu, Abu Bakar membatalkan niatnya untuk
berangkat dan melantik
orang
lain bagi memimpin pasukan (memerangi kaum murtad).
Saya memandang ‘Ali dan saya memandang Abu Bakar, ketika beliau
meminta pandangan
‘Ali
berkenaan ekspedisi ketenteraan ke Rom, lalu ‘Ali menjawab:
“Saya merasakan anda (wahai Abu Bakar) adalah seorang yang
diberkati, ditinggikan dan dimenangkan urusannya insya-Allah.”
Maka Abu Bakar merasa tenang, lalu mengikuti saranan ‘Ali dengan
mempersiapkan pasukan
ekspedisi
itu.
Lihatlah juga pada masa pemerintahan ‘Umar radhiallahu ‘anh.
Bagaimana beliau meminta
nasihat
‘Ali berkenaan dirinya memimpin pasukan ke Parsi.
‘Ali menasihatkan agar
‘Umar jangan meninggalkan pusat pemerintahan (Kota Madinah), bimbang jangan
sampai musuh dalam negeri membuat kekacauan.
Saya juga menemui nasihat-nasihat ‘Ali kepada ‘Utsman radhiallahu
‘anh, ketika para
pemberontak
mengepung beliau, nasihat yang mustahil lahir kecuali dari hati yang ikhlas dan
cinta. Saya juga menemui beliau
menyuruh kedua-dua buah matanya – Hasan dan Husain
radhiallahu
‘anhuma – untuk menjaga ‘Utsman dari ancaman apapun yang mungkin menimpanya.
Ketika saya menemui semua sikap di atas pada ‘Ali, maka bagaimana
saya hendak
menyatakan
cinta saya kepada beliau? Saya tidak dapat menyatakan cinta itu kecuali dengan
mengikuti
langkah-langkah beliau, kecuali dengan berjalan pada jalan yang beliau telusuri.
Demi Allah! Sekali lagi saya ucapkan, seandainya ‘Ali karramallahu
wajhu mengambil satu
sikap
yang jelas dan mandiri pada satu masa dari masa-masa kehidupannya, maka
pastilah kita
meninggalkan
semua sikap dan bergabung sikap beliau itu.
Dalam ucapan
tersebut kita dapati Ali
kwh tidak mengambil sikap yang sepertimana yang diambil oleh Syi‘ah . Inti ucapan ini ialah kecintaan Ali
kwh dan AB terhadap Abu Bakar ra ,Umar ra.
dan Usman ra.