Syiah terbahagi kepada berpuluh-puluh puak,
bahkan ada yang mengatakan sehingga 300 puak. Terdapat Syiah Imamiyyah Ithna
Asyariyyah, Syiah Zaidiyyah, Syiah Ismailiyyah, Syiah Kaisaniyyah dan banyak
lagi. Tulisan kali ini hanya akan membicarakan tentang Syiah Imamiyyah Ithna
Asyariyyah atau Syiah Jaafariyyah yang penganutnya agak ramai di Malaysia
ketika ini.
Dr. Ali Ahmad As Salus dalam bukunya yang bertajuk Ma'a Al Ithna
Asyariyyah fi Ushul wal Furug telah memulakan dengan petikan ini:
"Syiah Ithna Asyariyyah tidak
semuanya sama, sebahagian mereka yang melampau yang kita lihat apa yang mereka
tulis mengandungi perkara kufur dan zindiq, sebahagian yang lain menyeru kepada
pandangan yang lebih sederhana dan ada juga yang mencampurkan antara pandangan
yang melampau dan sederhana."
Rujukan Syiah
Tafsir Hasan Al Askari,Tafsir Al I'yasyi dan Tafsir Al Qummi.
Ketiga-tiga tafsir ini muncul pada kurun ketiga hijrah. Penulisnya mengkafirkan
para sahabat khususnya Khulafa' Ar Rasyidin sebelum Saidina Ali dan semua yang
membai'ah mereka. Penulisnya juga beriktikad Al Quran ada yang telah
diselewengkan secara nas dan makna. Mereka beriktikad tentang Imamah 12 orang
imam sehingga ke peringkat syirik.
Al Kafi, karya Al Kulani
Kitab ini kitab hadis yang terbesar. Mengandungi 8 juzuk, 2 juzuk yang pertama
dikenali dengan nama Al Usul Min Al Kafi, juzuk 3 hingga 7 dikenali dengan nama
Al Furu' min Al Kafi, dan juzuk terakhir dikenali dengan nama nama Ar Raudhah
min Al Kafi. Pada Syiah, kitab ini menyamai taraf kitab Sahih Bukhari. Kitab
ini ditulis oleh Muhammad bin Yaakob Al Kulaini yang merupakan murid Al Qummi,
pemilik Tafsir Al Qummi. Buku ini mempunyai kedudukan yang sangat tinggi pada
penganut Syiah dan telah disyarahkan oleh lebih 50 ulama Syiah yang lain.
Kitab Tafsir Al Tibyan, karya Al Tusi
Penulis kitab ini ialah Al Tusi, seorang ulama besar Syiah Ithna Asyariyyah.
Beliau menulis kitab ini dengan membawa pandangan yang sederhana dan cuba
menentang kesesatan yang dibawa oleh orang-orang sebelumnya. Walau
bagaimanapun, beliau terpengaruh dengan sebahagian akidah yang menyeleweng
ketika menghuraikan tafsir ayat-ayat Al Quran.
Kitab Al Murajaat
Karya Abdul Hussein Syarafuddin Al Musawa "Hamba Hussein"
ini merupakan sebuah kitab yang isi kandungannya dipetik daripada ulama Syiah
yang melampau sahaja. Bahkan penulisnya menambah isi kandungannya menjadikan ia
lebih syirik, lebih kufur dan lebih sesat. Beliau tidak memetik dari Kitab At
Tibyan, karangan At Tusi. Penulis kitab ini dianggap sebagai Syiah Rafidhah
yang paling melampau, zindiq dan kufur.
Kitab Lillah Summa Littarikh / Kenapa Aku Meninggalkan Syiah
Buku ini berjaya diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu oleh beberapa orang
penuntut Al Azhar. Penulis buku ini ialah As Sayyid Hussein Al Musawi. Beliau
cuba memperbetulkan fahaman yang melampau dalam Syiah Ithna Asyariyyah. Buku
ini adalah contoh Syiah yang sederhana dan tidak melampau. Mereka menyanjung
tinggi kedudukan para sahabat dan memuliakan ahlul bait sama seperti Ahlus
Sunnah wal Jamaah. Kedudukan ulama ahlul bait yang dianggap imam dibersihkan
daripada iktikad yang syirik.
As Syiah Wal Tashih: As Sira' Baina As Syiah wal Tasyayyu'
Buku ini ditulis oleh Dr Musa Al Musawi. Buku ini juga antara buku Syiah
yang sederhana. Penulisnya cuba mengajak penganut Syiah supaya tidak melampau
dalam ajaran Syiah dan mengajak mereka kembali kepada ajaran imam-imam mereka
yang sebenar.
Asal Usul Syiah
Perkataan 'Syiah' disebut beberapa kali dalam Al Quran.
Antaranya:
"Kemudian pasti akan Kami tarik dari
tiap-tiap golongan siapan di antara mereka yang sangat durhaka kepada Tuhan
Yang Maha Pemurah." (Maryam: 69)
"Dan Musa masuk ke kota (Memphis)
ketika penduduknya sedang lengah, maka didapatinya di dalam kota itu dua orang
lelaki yang berkelahi; seorang daripada golongannya (Bani Israel)
dan seorang (lagi) daripada musuhnya (kaum Fira'un). Maka orang yang daripada
golongannya meminta tolong kepadanya untuk mengalahkan orang daripada
musuhnya lalu Musa meninjunya, dan matilah musuh itu. Musa berkata: "Ini
adalah perbuatan syaitan. Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang
menyesatkan lagi nyata (permusuhannya)." (Al Qasas: 15)
"Dan sesungguhnya Ibrahim benar-benar
termasuk golongannya (Nuh)." (As Shoffat: 83)
Golongan Syiah sering berhujjah dengan mengatakan perkataan 'Syiah'
disebut dalam Al Quran untuk mempertahankan kebenaran aqidah mereka. Tidak
semestinya apabila disebut dalam Al Quran menandakan aqidah ajaran itu sahih.
Fira'un, Namrud dan Haaman juga disebut di dalam Al Quran biarpun mereka sesat
serta kufur.
Perkataan 'Syiah' di dalam Al Quran membawa maksud pengikut. Syiah Ithna Asyariyyah ialah
salah satu puak Syiah Imamiyyah yang dikategorikan oleh para ulama sebagai
melampau. Mereka juga menggelarkan diri mereka dengan nama Syiah Ja'fariyyah,
iaitu salah seorang yang mereka anggap sebagai imam mereka. Perkataan Itha
Asyariyyah bermaksud dua belas, ataupun merujuk kepada 12 orang imam mereka.
Khomeini dan Kerajaan Iran adalah pendokong kepada aliran ini. Mereka mendakwa
sebagai umat Islam yang mempercayai 12 imam setelah kewafatan Rasulullah SAW
dengan Saidina Ali sebagai imam yang pertama. Mereka juga mendakwa sebagai
golongan yang mencintai keluarga Nabi Muhammad SAW serta melebihkan mereka
daripada sahabat-sahabat yang lain.
Perlu dijelaskan di sini, Syiah ini bukan seperti golongan Syiah yang ada di
kalangan sahabat dan tabi'in yang menyebelahi Ali R.A. ketika berlaku
persengketaan dengan Muawiyyah.
Tulisan ini dipetik daripada buku bertajuk, "Siapa Syiah
Sebenarnya" karangan Ustaz Abdullah Din dan Ustaz Azfar Abdullah.
"Dan aku (Nabi Hud) tidak
meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu. Imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh
alam" (As- Syu'ara : 127)
Akidah Syiah Imamiyyah Ithna Asyariyyah
Imamah dan Khilafah
Mereka mempercayai Imamah ialah jawatan penting yang diberikan kepada Saidina
Ali R.A. selepas kewafatan Rasulullah SAW. Mereka mendakwa jawatan ini dilantik
secara nas oleh Rasulullah SAW sebelum kewafatannya, bahkan jawatan ini
kononnya dinaskan secara jelas di dalam Al Quran oleh Allah SWT. Pada mereka,
sesiapa yang menolak imam-imam Syiah, dia menjadi kafir bahkan lebih kafir
daripada Iblis.
Khomeini menulis dalam Hukumah
Islamiyah:
Rasulullah SAW yang mulia telah dilantik oleh
Allah sebagai khalifah di muka bumi untuk menghukum ke atas manusia dengan adil
dan tidak mengikut hawa nafsu. Allah telah menurunkan kepadanya wahyu supaya
baginda menyampaikan apa yang telah diturunkan ke atasnya kepada orang yang
menggantikannya. Rasul telah mengikut ketentuan ini dan telah melantik Amirul
Mukminin, Ali sebagai penggantinya. Baginda di dalam membuat penentuan ini
bukanlah didorong oleh faktor bahawa Ali adalah menantunya, atau Ali telah
bekerja keras dan mempunyai khidmat-khidmat cemerlang, tetapi kerana Allah yang
telah memerintahkannya supaya berbuat demikian
Mereka mempercayai jawatan ini diwarisi oleh keturunan Ali R.A. hingga Imam
yang kedua belas, iaitu Imam Muhammad Al Mahdi bin Hasan Al Askari.
Imam-imam tersebut ialah:
1.
Imam Ali bin Abi Talib
2.
Imam Hasan bin Ali
3.
Imam Husin bin Ali
4.
Imam Ali Zainal Abidin
bin Husin
5.
Imam Muhammad Al Baqir
bin Ali Zainal Abidin
6.
Imam Jaafar As Sadiq
bin Muhammad Al Baqir
7.
Musa Al Kazim
8.
Imam Ali Ar Rida
9.
Imam Muhammad Al
Jawwad
10.
Imam Ali bin Muhammad
Al Jawwad
11.
Imam Hassan bin Ali
Askari
12.
Muhammad bin Hasan Al
Askari Al Mahdi
Di sisi Syiah, Imam
mempunyai kedudukan yang lebih tinggi daripada para Nabi dan Malaikat. Khomeini
dalam bukunya Al Hukumah
Islamiyyah, halaman 95:
Pastinya kekuasaan dan pemerintahan bagi Imam
tidaklah bermakna terpencilnya dia dan kedudukannya yang sebenar di sisi Allah,
dan kuasa itu tidak akan menjadikannya seperti pemerintah-pemerintah yang lain
daripadanya. Sesungguhnya Imam mempunyai kedudukan yang terpuji, darjat yang
tinggi juga merupakan khalifah yang mempunyai kuasa pembentukan yang tunduk
kepada pemerintahan dan kuasa semua unsur di alam ini. Dan di antara
perkara-perkara yang tidak dapat dipertikaikan lagi menurut mazhab kita ialah
bahawasanya Imam-imam kita telah mempunyai kedudukan tinggi tetapi tidaklah
sampai ke tahap yang dicapai oleh malaikat yang sentiasa berdampingan (dengan
Allah) dan juga Nabi yang diutus. Riwayat-riwayat dan hadis yang ada pada kita
telah mempastikan bahawa Rasul Agung SAW dan para Imam A.S. di sebalik dunia
ini mereka adalah merupakan cahaya-cahaya yang telah diterbitkan oleh Allah
dari 'ArasyNya, dan Allah menganugerahkan kepada mereka kedudukan dan darjat
yang hampir dengan Allah yang hanya Imam sahaja yang mengetahuinya.
Terdapat juga dari kalangan Imam-imam A.S. sebagai
berkata:
"Sesungguhnya bagi kami ada berbagai keadaan
yang tidak dapat dicapai kecuali oleh Malaikat yang sentiasa berdampingan
(dengan Allah) serta Nabi yang diutus."
Kedudukan seumpama ini ada juga pada Fatimah Az
Zahra (A.S) tetapi tidaklah bererti beliau adalah seorang khalifah, pemerintah,
ataupun hakim. Kedudukan ini adalah satu perkara lain yang berada di sebalik
status khalifah dan kekuasaan. Sesungguhnya Fatimah bukanlah seorang hakim atau
pemerintah ataupun khalifah, (ungkapan ini) tidaklah bermakna bahawa Fatimah
tidak mempunyai kedudukan yang hampir (kepada Allah) itu, sebagaimana perkara
tersebut tidak memberi erti bahawa ia adalah seorang perempuan biasa seperti
perempuan-perempuan yang ada di masa kita ini.
Para imam ini kononnya bersifat maksum. Mereka
menganggap para Imam ini bukan sahaja terpelihara daripada dosa kecil dan dosa
besar, malah terpelihara daripada melakukan sebarang kesilapan dan kesalahan
serta tidak terlupa. Pada mereka Imam mempunyai ilmu yang setaraf dengan Nabi.
Yang membezakan antara Nabi dan Imam ialah Imam tidak diberikan wahyu. Pun
begitu, mereka percaya imam mempunyi ilmu ladunni. Mereka juga mempercayai para
Imam juga mempunyai mukjizat. Antara contohnya ialah:
Abu Jaafar Muhammad bin Jariri At Tabari berkata,
"Saya telah melihat tuanku Imam Al Baqir AS membuat seekor gajah dari
tanah, lalu beliau menaikinyadan terbang di udara ke Mekah dan kembali di
atasnya. Aku tidak percaya berita tersebut sehinggalah aku bertemu dengan Imam
Al Baqir lalu aku katakan kepadanya Jabir telah menceritakan begini, begini
(kisah ini). Imam Al Baqir terus melakukan perkara yang sama (mengambil tanah
dan membentuk seekor gajah) lalu menaikinya dan membawa aku bersamanya ke Mekah
dan kembali semula."
Imam yang kedua belas ialah Imam Mahdi di sisi
Syiah. Beliau dipercayai ghaib pada tahun 260 H di Samarra' dalam sebuah
lubang. Imam Mahdi atau namanya Imam Muhammad bin Hasan Al Askari akan kembali
memenuhi dunia dengan keadilan pada suatu masa nanti.
Ar Raj'ah
Bermaksud kepercayaan bahawa para Imam akan dibangkitkan sebelum kiamat untuk
menuntut bela dan menghukum orang-orang yang zalim yang telah merampas hak-hak
mereka. Kepercayaan ini menjadi suatu kepercayaan yang disepakati oleh para
ulama Syiah. Berkata Syeikh Mufid dalam Awail
al Maqalat:
"Golongan Imamiyyah sepakat tentang wajibnya
raj'ah atau kembalinya sebahagian besar orang-orang yang telah mati (sebelum
kiamat)."
Mengkafirkan Sahabat
Contoh 1 - Abu Bakar dan Umar kafir
Dalam Kitab Bihar Al Anwar karya Muhamma Baqir Al Majlisi,
"Daripada Maula Ali bin Husin AS, aku bersama
dengannya (dengan Imam Ali bin Husin) dalam khalwahnya. Aku berkata
"Bolehkah engkau beritahu aku tentang keadaan dua orang lelaki ini iaitu
Abu Bakar dan Umar". Dia berkata, "Kedua-duanya kafir dan orang yang
menyintainya juga menjadi kafir."
Dan daripada Hamzah As Sumali beliau bertanya
kepada Ali bin Husin tentang kedua-duanya lalu dijawabnya,
"Kedua-dua mereka kafir dan menjadi kafir
orang yang menganggap mereka sebagai pemimpinnya."
Contoh 2 - Semua Sahabat Murtad
Kitab Al Kafi karya Al Kulaini,
Daripada Abi Jaafar, "Semua manusia (sahabat)
telah murtad selepas kewafatan Nabi SAW melainkan 3 orang". Aku bertanya,
"Siapa mereka bertiga?" lalu jawabnya, "Miqdad bin Aswad, Abu
Zar al Ghifari dan Salman al Farisi."
bersambung...( insya Allah )
Tulisan ini dipetik daripada buku bertajuk,
"Siapa Syiah Sebenarnya" karangan Ustaz Abdullah Din dan Ustaz Azfar
Abdullah.
"Dan aku (Nabi Hud) tidak meminta imbalan kepadamu atas
ajakan itu. Imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam" (As- Syu'ara :
127)