Syaikh Murad Syukri ~ (Ustaz Badrul Hisyam bin Sulaiman.)
Kandungan :
1. Menjawab Fitnah: Qidam al-‘Alam bi al-Nau’ (قدم
العالم بالنوع)
2. Menjawab Fitnah: Al-Hawadits Allati La Awwala
Laha(الحوادث التي لا أول لها)
3. Menjawab Fitnah: Allah Memiliki Batasan (الحد)
4. Menjawab Fitnah: Allah Memiliki Arah (الجهة)
5. Menjawab Fitnah: Allah Berjisim (التجسم)
6. Menjawab Fitnah: Berlaku Perbuatan Perbuatan
Baru Pada Zat Allah (حلول الحوادث بذات الله)
7. Menjawab Fitnah: Allah Berkata-Kata (كلام الله)
8. Menjawab Fitnah: Kebinasaan Neraka (فناء النار)
9. Menjawab Fitnah: Pergerakan Bagi Allah (الحركة)
10. Menjawab Fitnah: Nabi Duduk Di Atas Arasy
(إجلاس النبي على العرش)
11. Menjawab Fitnah: Allah Menetap Di Atas
Belakang Nyamuk (الاستقرار على ظهر بعضة)
12. Menjawab Fitnah: Keaslian Taurat dan Injil (تبديل
التورات والإنجيل)
13. Menjawab Fitnah: Tiada Kiasan Dalam Bahasa
(المجاز في اللغة)
14. Menjawab Fitnah: Masalah-Masalah Aqidah Dan
Persoalan Ijtihad (مسائل العقيدة والاجتهاد)
15. Menjawab Fitnah: Masalah Talak (الطلاق)
16. Menjawab Fitnah: Masalah Tawasul (التوسل)
17. Menjawab Fitnah: Masalah Ziarah Kubur Nabi (شد
الرحل إلى قبره النبي)
Kata Pengantar
Penterjemah
Bismillahir rahmanir rahim,
Semenjak dari zaman persekolahan, saya sering
mendengar pelbagai tohmahan dan kata-kata nista dilontarkan oleh pihak-pihak
tertentu dalam masyarakat terhadap Syaikh Al-Islam Ibn Taimiyyah. Oleh kerana
saya masih di alam pengajian peringkat menengah, apa yang didengar, diterima
antara percaya atau tidak. Namun saya berusaha meluaskan pembacaan untuk
mengkaji dan menilai sendiri sejauh mana benar atau tidaknya tohmahan
berkenaan. Saya masih ingat ketika sedang menuntut di sebuah sekolah agama
berasrama penuh, rakan-rakan yang lebih senior sering menjadikan kata-kata Ibn
Taimiyyah dari kitab beliau Al-Ubudiyyah sebagai rujukan.
Senario sebegini menjadikan saya semakin teruja untuk mengetahui kedudukan
sebenar perkara ini.
Apabila berpeluang menyambung pengajian ke salah
sebuah universiti di Timur Tengah, saya menggunakan kesempatan ini untuk
menelaah kitab-kitab karangan Syaikh Al-Islam Ibn Taimiyyah bagi menilai dan
mengukur sendiri segala apa yang telah didengar sebelum ini. Akhirnya
nyatalah kepada saya, segala tuduhan, tohmahan dan kata-kata nista yang
ditujukan oleh golongan tertentu kepada Ibn Taimiyyah merupakan fitnah-fitnah
jahat untuk memburukkan peribadi beliau agar kebenaran yang beliau cuba
persembahkan terpadam dari kehidupan umat ini.
Golongan yang cuba memfitnah Syaikh Al-Islam tidak
lain dan tidak bukan semata-mata mahu mempertahankan kebatilan dan
penyelewengan yang menjadi pegangan mereka. Golongan berkenaan mungkin satu
dari 3 yang berikut:
Golongan bid'ah yang menyeleweng dari
manhaj ahli sunnah yang sebenar seperti jahmiyyah, muktazilah,syi'ah dan
sebagainya
Golongan Asya'irah yang
menisbahkan diri mereka sebagai pengikut Abu Al-Hasan Al-Asy'ari – yang asalnya
bermazhab muktazilah tetapi akhirnya kembali kepada aliran
ahli sunnah yang sebenarnya,
Golongan ahli sufi yang suka
mereka-reka pelbagai amalan bid'ah melalui tariqat anutan mereka – walaupun
tidak dinafikan ada juga ahli sufi yang berpegang kepada Al-Qur'an dan
As-Sunnah.
Setiap satu dari golongan di atas mempunyai peranan
masing-masing untuk menafikan usaha pemurniaan yang dijalankan Syaikh Al-Islam
Ibn Taimiyyah. Sebahagian dari tuduhan mereka tidak masuk akal. Contohnya Ibn
Taimiyyah dituduh berpegang dengan akidah tajsim (menganggap
Tuhan berjisim). Hakikatnya beliau sendiri menolak fahaman berkenaan dan
menegaskan di dalam kitab-kitab karangan beliau tentang kesesatan dan kekufuran
fahaman tajsim itu sendiri.
Amat mendukacitakan, apabila sebahagian umat Islam di
dunia ini menerima bulat-bulat tuduhan palsu yang sangat beracun ini, tanpa
sebarang usul periksa dan kemahuan untuk mengkaji terlebih dahulu. Sikap
terburu-buru dalam menilai dan menghukum seseorang apatah lagi individu yang
hendak dinilai itu seorang yang terkenal sangat luasnya ilmunya, pasti
mengundang kesan buruk yang bukan kepalang hebatnya.
Kita dapat melihat sendiri, dalam realiti masyarakat
Islam di Malaysia yang sangat serasi dengan nama-nama tokoh dalam bidang
tasawwuf seumpama Al-Imam Al-Ghazali Rahimahullah, masyarakat
lantas menolak mentah-mentah segala pendapat Ibn Taimiyyah kerana dilihat
antara beliau dan Imam Ghazali sering berlaku pertentangan dalam beberapa isu.
Imam Ghazali dikenali sebagai seorang sufi dan ahli falsafah (filosof) manakala
Ibn Taimiyyah sangat kuat mengkritik golongan berkenaan atas sebab
faktor-faktor tertentu.
Fenomena ini menatijahkan ketidakadilan di sisi
masyarakat dalam menilai dan menghukum individu yang tidak sehaluan dengan
pemikiran mereka. Apa yang datang dari Ibn Taimiyyah sering dilihat dari sudut
yang negatif walaupun terbukti kebenarannya. Justeru apabila masyarakat
didatangi suara-suara sumbang yang memfitnah Syaikh Al-Islam Ibn Taimiyyah,
mereka serta merta mempercayainya seratus peratus. Mereka seolah-olah lupa
dengan pesanan Allah Subhanahu Wa Taaladi dalam Al-Qur'an :
Hai orang-orang yang beriman, jika datang
kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar
kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui
keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu. Al-Hujurat
[49:6].
Syaikh Al-Islam Ibn Taimiyyah telah mengarang kitab Minhaj
As-Sunnah dalam rangka menjawab bermacam penyelewengan puak Syi'ah dan
segala bentuk kesesatan yang berlaku di kalangan mereka. Puak Syi'ah pula tak
semena-mena menuduh Syaikh Al-Islam seorang yang anti ahlil bait.
Di zaman mutakhir ini, sepatutnya kita mengambil sikap
yang bijak dan berfikiran matang apabila berhadapan dengan kegawatan pelbagai
isu berkenaan kehidupan umat Islam. Setiap permasalahan perlu dilihat dari
sudut yang lebih terbuka dan atas keinginan untuk mencari kebenaran. Seandainya
terdapat di kalangan umat Islam Malaysia yang mendakwa mereka bermazhab Imam
Syafie, kemudian secara mentah-mentah menolak pandangan dan ilmu yang
disampaikan oleh ulamak lain yang bukan dari kalangan Mazhab Syafie, keadaan
seperti ini hanya mampu diungkapkan dengan istilah "buta minda" atau
"pemikiran sempit".
Justeru itu, walaupun Syaikh Al Islam Ibn Taimiyyah
bukan dari kalangan tokoh ulamak As Syafieyyah, maka umat Islam di
Malaysia khususnya yang bermazhab Imam Syafie sepatutnya menaruh sangkaan baik
terhadap Ibn Taimiyyah dan juga mana-mana tokoh ulamak lain yang bukan dari
aliran mazhab Syafie apabila mereka terdengar sesuatu yang belum diketahui
kesahihan khabar berita itu. Seeloknya buatlah kajian, semakan dan bertanyalah
kepada pihak yang mengetahui kedudukan masalah ini beserta dengan fakta-fakta
dan bahan rujukannya.
Untuk makluman pihak pembaca, teks asal buku
"Menjawab 17 Fitnah Terhadap Ibn Taimiyyah" karya Syaikh Murad Syukri
adalah merupakan sebuah buku yang sangat sukar untuk difahami gaya bahasanya.
Khususnya perbincangan yang berkaitan dengan istilah-istilah ahli falsafah.
Atas persetujuan bersama dengan pihak penyunting (Hafiz Firdaus) penterjemahan
tidak dilakukan sepenuhnya secara harifiyyah tetapi lebih banyak kepada bentuk
mengambil pengertiannya (mengambil maksud dari kitab asal tanpa terikat dengan
gaya bahasa asal sepenuhnya).
Manakala contoh-contoh yang dikemukakan tidak diambil
secara keseluruhannya. Memadai diambil beberapa contoh untuk setiap tajuk.
Mesej yang terkandung di dalam tajuk berkenaanlah yang lebih utama untuk
difahami oleh pihak pembaca. Nasihat saya kepada para pembaca, sekiranya anda
terjumpa di dalam mana-mana bahan bacaan berbentuk buku, majalah, risalah atau
artikel sebarang fakta yang berbentuk mencaci, mentohmah, mencerca dan menghina
Syaikh Al-Islam Ibn Taimiyyah, pastikan kesahihannya terlebih dahulu. Cuba
selidiki latar belakang pihak yang menulisnya. Jangan mudah
mempercayainya sehinggalah anda menyiasatnya terlebih dahulu. Kajilah dan
bacalah buku-buku karangan Syaikh Al-Islam Ibn Taimiyyah. Apa yang benar
datangnya dari Allah, jadi berlaku adillah walau kepada sesiapa
pun.
Selamat Membaca.
Kata Pengantar Pengulas
بِاسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِيمِ
Menjadi satu sifat
lazim untuk bersikap dengki kepada orang yang pada dirinya terdapat banyak
kebaikan. Dengki ialah keinginan agar kebaikan itu hilang, sekali pun orang
yang mendengki itu tidak memperolehnya. Dengki ialah salah satu penyakit hati,
yang sayang sekali, turut menjangkiti orang-orang agama. Iya! Orang yang kita
sangka agamawan, sebenarnya memiliki hati yang justeru menyelisihi nilai-nilai
agama.
Saya sendiri
memiliki satu kata pepatah: “Orang
agama tidak semestinya kaya dengan nilai-nilai agama sebagaimana orang bukan
agama tidak semestinya miskin dari nilai-nilai agama”.
Jika kita mengkaji
sejarah para tokoh, para ilmuan dan para imam umat Islam, pasti akan ditemui
sekian-sekian fitnah dilontarkan kepada mereka. Ini berlaku semata-mata kerana
kedengkian yang tersemat di dalam hati pemfitnah. Di antara tokoh, ilmuan dan
imam yang menjadi mangsa ialah Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah.
Nama lengkap
beliau ialah Ahmad bin ‘Abd al-Halim bin ‘Abd al-Salam bin Taimiyyah al-Harani.
Beliau lahir di daerah Harran, Syria pada hari Isnin, 10 Rabiulawwal, tahun
661H. Beliau berasal daripada keluarga yang terkenal dengan keilmuan mereka
dalam agama Islam. Sejak awal Ibn Taimiyyah belajar agama daripada sekian
banyak guru. Akan tetapi disebabkan kecerdasannya yang luar biasa, beliau mampu
belajar sendiri dalam pelbagai subjek lain dengan pantas.
Akhirnya beliau
menjadi seorang ilmuan yang lebih hebat daripada para gurunya dan para tokoh
sezaman dengannya. Beliau dapat menguasai pelbagai cabang ilmu yang tidak mampu
diijangkau oleh para tokoh pada zamannya. Jika dibaca karya-karyanya, nescaya
seseorang itu menyangka dia sedang membaca sebuah ensaiklopedia.
Berdasarkan
ilmunya yang luas itu, Ibn Taimiyyah berusaha untuk membetulkan ajaran-ajaran
agama Islam pada zamannya yang sudah banyak tercemar dengan adat tradisi,
pemikiran filosof dan agama-agama yang lain. Beliau banyak menulis, memberi
ceramah, khutbah dan fatwa. Usaha keras membela kemurnian Islam ini menyebabkan
beliau masyhur digelar sebagai Syaikh
al-Islam di kalangan orang-orang
yang setuju dan menghargai usahanya.
Namun di sana
terdapat juga orang yang tidak setuju dan tidak menghargai usaha Syaikh
al-Islam Ibn Taimiyyah. Betapa tidak! Usaha pemurnian beliau jelas menunjukkan
kelalaian dan kejahilan mereka sendiri. Usaha pemurnian Syaikh al-Islam
Ibn Taimiyyah juga menggoyang kedudukan masyhur yang selama ini mereka raih
daripada umat Islam. Maka penentangan dilancarkan ke atas Syaikh al-Islam Ibn
Taimiyyah sehinggalah beliau dipenjarakan beberapa kali.
Kali terakhir
beliau dipenjarakan, segala alat tulisnya dirampas. Ini memberi kesan yang
berat kepada beliau sehingga akhirnya beliau meninggal dunia dalam penjara,
setepatnya pada malam Isnin, 20 Zulkaedah, tahun 728H.
Sekali pun sudah
meninggal dunia, kehebatan Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah tetap terserlah
sehingga hari ini. Ilmu dan pemikirannya tetap dikaji, dianalisa, dimanfaat dan
dikembangkan. Selari dengan itu, penentangan yang dilancarkan oleh mereka yang
tidak setuju – atau lebih tepat – mereka yang dengki, juga berterusan sehingga
hari ini. Jika pada masa hidupnya penentangan dilakukan dengan memenjarakan
beliau, maka selepas beliau meninggal dunia ia dilakukan dengan memfitnah
beliau. Pelbagai fitnah ditabur ke atas beliau dari masalah aqidah hinggalah ke
masalah fiqh.
Terhadap
fitnah-fitnah ini, Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah tidak mungkin dapat bangun
dari kubur untuk menjawabnya. Akan tetapi – alhamdulillah – Allah Subhanahu wa Ta'ala tidak mengosongkan umat ini daripada
para ilmuan yang adil lagi jujur untuk bangun menjawabnya. Menjawab fitnah
tersebut tidak bererti membela Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah sahaja, tetapi
lebih kepada membela agama Islam itu sendiri. Ini kerana tidaklah sesuatu
individu atau aliran memfitnah Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah melainkan pada
diri mereka terdapat pegangan dan amalan yang menyelisihi ajaran Islam yang
tulen.
Di antara tokoh
tersebut ialah Syaikh Murad Syukri. Sejujurnya saya tidak mengenali latar
belakang beliau, tetapi dengan melihat bukunya yang berjudul دفع الشبه الغوية عن شيخ الإسلام ابن تيمية,
segera dapat saya ketahui bahawa beliau adalah seorang ilmuan yang mengenali
secara terperinci tentang pemikiran Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah. Buku beliau
itulah yang diterjemahkan dan kini berada di tangan anda.
Selanjutnya,
izinkan saya menerangkan beberapa langkah yang dilalui dalam mengusahakan edisi
terjemahan ini:
Pertama:
Kitab دفع الشبه الغوية عن شيخ الإسلام ابن تيمية asalnya milik Ustaz Dr. Azwira bin Abdul Aziz. Beliau ialah pensyarah
jurusan hadis di Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia,
Bangi, Selangor. Beliau dapat dikenali lebih lanjut melalui bukunya Siapakah Ahli Sunnah Sebenar?
Penjelasan Terhadap Tohmahan Zamihan Mat Zin al-Ghari Ke Atas Pegangan Ahli
Sunnah Dan Para Tokohnya yang
diterbitkan oleh Jahabersa, Johor Bahru.
Kedua:
Kitab tersebut kemudiannya diterjemah ke
bahasa Malaysia oleh Ustaz Badrul Hisham bin Sulaiman. Beliau ialah seorang
guru di Maahad Muhammadi Lelaki, Jalan Pengkalan Chepa, Kota Bahru, Kelantan.
Selain itu beliau juga aktif menulis, memberi ceramah dan khutbah di beberapa
masjid di Kelantan.
Dalam mengusahakan
terjemahan ini, saya dan Ustaz Badrul Hisham telah bersetuju untuk menggunakan
manhaj:
a) Menterjemah secara ringkas.
Kitab yang asal memiliki penjelasan yang agak panjang lagi mendalam sehingga
diyakini akan memberatkan para pembaca sekalian. Maka bagi edisi terjemahan
ini, ia diringkaskan kepada hujah-hujah yang penting atau yang dirasakan
memadai. Sebagai contoh, Syaikh Murad Syukri mungkin mengemukakan tujuh hujah
untuk menjawab sesuatu fitnah. Maka bagi edisi terjemahan ini, ia diringkaskan
kepada tiga hujah sahaja.
b) Menterjemah secara maknawiyyah.
Gaya bahasa dan kaedah penyampai tentu berbeza antara dua bahasa yang
berlainan. Maka edisi ini bukanlah merupakan terjemahan harfiyyah dari kitab
yang asal, tetapi terjemahan maknawiyyah. Maka gaya bahasa dan susunan penyampaian
adalah berbeza dari kitab asal, tetapi hujah yang digunakan untuk menjawab
fitnah adalah sama.
c) Memberi penjelasan di bahagian
notakaki terhadap beberapa istilah yang sukar difahami.
Ketiga:
Skrip terjemahan
kemudian diserahkan kepada saya untuk disunting. Apa yang saya lakukan ialah:
a) Melakukan beberapa peringkasan,
menyusun semula struktur penyampaian dan menyelaraskan susunan bahasa agar ia
lebih mudah difahami oleh para pembaca.
b) Menyebut nama surah dan nombor
ayat bagi ayat-ayat al-Qur’an.
c) Mentakhrij hadis-hadis, iaitu menyebut sumbernya
yang asal serta darjat kekuatannya. Bagi poin b dan c di atas, Syaikh Murad
Syukri hanya mengemukakan ayat al-Qur’an dan hadis tanpa menyebut rujukannya.
d) Menyatakan tajuk penuh kitab
Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah yang dirujuk oleh Syaikh Murad Syukri. Ini kerana
beliau hanya mengemukakan tajuk kitab secara ringkas sahaja.
e) Memberi ulasan tambahan di
bahagian notakaki. Ini kerana buku ini secara keseluruhannya agak berat lagi
mendalam untuk pembaca awam. Justeru saya rasakan ada baiknya jika diberi
penjelasan tambahan untuk memudah dan menambahkan lagi kefahaman para pembaca.
Rujukan saya ialah
kitab-kitab karya Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah sendiri, kitab-kitab lain oleh
para tokoh lain yang membela Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah dan kitab-kitab yang
ditulis oleh para tokohAhl al-Sunnah wa al-Jama'ah dalam subjek yang sedang dibincang.
Sumber rujukan
yang saya guna dinyatakan dalam kurungan besar. Akan tetapi sebahagian rujukan
tidak saya sebut kerana saya terlupa di mana saya membacanya atau kerana ia
adalah rumusan dari beberapa rujukan sekali gus.
f) Memberi biografi ringkas kepada
tokoh-tokoh yang disebut namanya dalam buku ini. Biografi dikemukakan pada kali
pertama nama tokoh disebut dan tidak akan diulangi selepas itu. Terdapat
segelintir tokoh yang saya tidak pasti siapakah mereka atau tidak ditemui
biografi mereka. Bagi tokoh seperti ini, saya diamkan sahaja. Rujukan utama
saya ialah kitab Siyar A’lam
al-Nubala oleh al-Hafiz al-Zahabi rahimahullah (748H) yang secara kebetulan ialah
anak murid Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah.
g) Menyatakan sumber rujukan bagi
sesuatu fitnah yang sedang dijawab. Tujuannya bukan untuk mewar-warkan rujukan
tersebut, tetapi sekadar memberi gambaran bagaimana orang yang mengemukakan
fitnah itu sebenarnya tidak faham, bahkan tidak tahu langsung tentang apa yang
sedang dia fitnahkan.
Keempat:
Skrip yang sudah
siap saya sunting dicetak dan diberikan kepada Ustaz Badrul Hisyam dan Mohd.
Yaakub bin Mohd. Ynus untuk disemak. Banyak maklumbalas bermanfaat yang saya
terima dan dengan itu saya ucapkanJazakallahu khairan katsiran.
Demikian empat
langkah yang dilalui untuk menyiapkan buku ini. Saya berharap buku ini berjaya
mencapai sasarannya, iaitu menjawab fitnah ke atas Syaikh al-Islam Ibn
Taimiyyah dan sekali gus membantu menjaga ketulenan agama Islam daripada para
pencemarnya. Apa-apa kekurangan atau kesilapan, dialu-alukan untuk
mengemukakannya kepada saya melalui emel atau Sistem Pesanan Ringkas (SMS).
Wassalamu‘alaikum waRahmatullahi waBarakatuh
Hafiz Firdaus bin
Abdullah
Kata Pengantar Pengarang: Syaikh Murad
Syukri.
إن الحمدلله، نحمده ونستعينه ونستغفره،
ونعوذبالله
من شرور أنفسنا، ومن سيئات أعمالنا،
من يهده الله فلا مضل له، ومن يضلل فلا هادي له.
وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له. وأشهد أن
محمدا عبده ورسوله.
Wahai orang-orang
yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan
jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam. [‘Ali Imran 3:102]
Wahai sekalian
manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula)
daripada diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu
pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan daripada keduanya -
zuriat keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada
Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut nama-Nya, serta peliharalah
hubungan (silaturrahim) kaum kerabat kerana sesungguhnya Allah sentiasa
memerhati (mengawas) kamu. [al-Nisa
4:01]
Wahai orang-orang
yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan katakanlah perkataan yang tepat -
benar (dalam segala perkara) supaya Dia memberi taufiq dengan menjayakan
amal-amal kamu dan mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah) sesiapa yang
taat kepada Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya dia telah berjaya mencapai
sebesar-besar kejayaan. [al-Ahzab
33:70-71]
Ada pun sesudah
itu:
Wahai orang-orang
yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah, dan hendaklah kamu berada
bersama-sama orang-orang yang benar. [al-Taubah
9:119]
Tidak ada sebarang
perkataan yang dilafazkannya (atau perbuatan yang dilakukannya) melainkan ada
di sisinya malaikat pengawas yang sentiasa sedia (menerima dan menulisnya). [Qaf 50:18]
Dan jauhilah
kata-kata dusta. [al-Hajj 22:30]
Dan sesungguhnya
orang yang berdusta, tetap hampa dan kecewa. [Ta-Ha
20:61]
Sesungguhnya
orang-orang yang menyembah (patung) anak lembu itu, akan ditimpa kemurkaan
daripada Tuhan mereka dan kehinaan dalam kehidupan dunia. Dan demikianlah kami
membalas orang-orang yang mengada-adakan pembohongan. [al-A’raaf 7:152]
Abi Bakrah radhiallahu 'anh menerangkan bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
أَلاَ أُنَبِّئُكُمْ بِأَكْبَرِ الْكَبَائِرِ
(ثَلاَثًا)؟
الإِشْرَاكُ بِاللَّهِ وَعُقُوقُ الْوَالِدَيْنِ
وَشَهَادَةُ الزُّورِ (أَوْ قَوْلُ) الزُّورِ.
وَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ مُتَّكِئًا فَجَلَسَ
فَمَا زَالَ يُكَرِّرُهَا حَتَّى قُلْنَا لَيْتَهُ
سَكَتَ.
Mahukah aku
khabarkan kepadamu sebesar-besar dosa besar (diulang sebanyak tiga kali) (Ia
ialah) syirik kepada Allah, menderhakai ibu bapa dan memberi penyaksian dusta
(atau baginda berkata) berkata-kata dusta.
(Abi Bakrah berkata): Baginda ketika itu sedang duduk bersandar,
lalu baginda duduk tegak dan mengulangi perkara di atas sehingga kami berkata
alangkah baiknya kalau baginda diam.[1]
Ayat-ayat
al-Qur'an dan hadis-hadis yang memperkatakan tentang larangan dan kesalahan
berdusta sangatlah banyak lagi terkenal. Ia memberi peringatan tentang bahaya
melempar tuduhan palsu, membuat penipuan dan akibat yang bakal ditanggung oleh
pembuatnya.
Pada masa kini
banyak orang yang berdusta sehingga ke tahap melontarkan fitnah ke atas seorang
tokoh daripada kalangan umat Islam. Tatkala saya mengkaji fitnah-fitnah
tersebut, terserlah segala pendustaan dan pembohongan yang amat memalukan.
Namun banyak orang yang telah terperdaya dengan fitnah-fitnah tersebut. Ini
berlaku kerana mereka tidak memiliki manhaj ilmu yang betul. Iaitu manhaj
menyemak, mendapat kepastian dan memperoleh gambaran yang jelas tentang sesuatu
masalah sebelum membuat keputusan.
Ini menyebabkan
saya merasa perlu mengusahakan tulisan ini, sekadar menyampaikan kebenaran dan
membela seorang tokoh yang difitnah. Tulisan ini bukan untuk memenangkan
mana-mana pendapat tetapi sekadar menerangkan segala pendustaan dan menyingkap
kejahilan (pihak yang menfitnah) sehingga lenyaplah segala keraguan.
Buku ini akan
menjadi saksi pada hari manusia semua di bangkitkan di hadapan Allah Subhanahu wa Ta'ala. Sementara saat
itu tiba, saya mengharap doa (keampunan dan kebaikan) daripada para (pembaca)
mukminin yang ikhlas.
[1] Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 87 (Kitab al-Iman, Bab dosa-dosa besar
dan yang paling besar darinya).