التجسم
Syaikh
al-Islam Ibn Taimiyyah turut difitnah sebagai konon beriktikad Allah berjisim.
Fitnah ini dapat dijawab sebagai berikut:
Pertama:
Sebenarnya
permasalahan jisim dan menjisimkan disebut oleh sebahagian al-Mutakallimin Muslimin
dalam kitab-kitab mereka. Ia memiliki dua pengertian di sisi mereka:
Pengertian
Pertama:
Mereka
mengatakan bahawa Allah menyerupai makhluk-Nya dan mereka menyifatkan Allah
dengan sifat-sifat yang ada pada sesuatu jisim. Umat Islam sepakat bahawa
golongan yang berpendapat seperti ini berpegang dengan pendapat yang salah dan
batil. Berkata Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah:
Ada
pun jenis golongan yang kedua, ia adalah yang keterlaluan.[2] Diriwayatkan
daripada mereka bahawa mereka mengatakan: “Dia (Allah) berdaging dan bertulang
dan sebagainya. Maha Suci Allah dari apa yang mereka katakan. Golongan
sebegini, pendapat mereka tenyata amat batil dan rosak. Kalaulah berdaging dan
bertulang seperti yang boleh difikir, nescaya haruslah ke atas-Nya apa yang
harus berlaku kepada segala yang bersifat begitu. Inilah kesan dari tindakan
menyamakan (tamtsil) Allah dengan yang lain padahal Allah telah menafikan semua
itu daripada zat-Nya.[3]
Beliau
menegaskan lagi:
Para al-Salaf dan
imam (Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah) bersepakat atas mengingkari golongan al-Musyabbihah[4] yang
berkata: “Penglihatan Allah seperti penglihatanku, tangan-Nya seperti tanganku,
kaki-Nya seperti kakiku”.[5]
Syaikh
al-Islam Ibn Taimiyyah menegaskan lagi:
Bahkan
pendapat yang mengatakan “Allah Azza wa Jalla adalah seperti jisim
yang sama dengan jisim-jisim lain secara mutlak”, tidak pernah dikatakan oleh
seorang pun di kalangan kumpulan terdahulu di kalangan umat Islam (generasi al-Salaf
al-Shalih).[6]
Pengertian
Kedua:
Mereka
yang mengatakan Allah berjisim tetapi tidak sama dengan jisim yang lain.
Pendapat ini dikemukakan oleh sekumpulan al-Mutakallimin, seperti yang
diulas oleh Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah:
Pandangan
yang masyhur daripada puak al-Karramiah dan selain mereka adalah Allah
berjisim, tetapi mereka menafsirkannya dengan makna Allah wujud atau berdiri
sendiri, bukan dengan makna murakkab(Allah memerlukan kepada yang lain).
Telah berlaku kesepakatan di kalangan umat Islam bahawa sesiapa yang mengatakan
Allah berjisim, dan jika yang dikehendaki dengan kata-kata ini hanya dari sudut
maknanya (seperti yang ditafsirkan di atas), maka dia dikatakan betul dari
sudut maknanya tetapi silap dari sudut lafaznya.[7]
Berdasarkan
dua pengertian di atas, dapat diketahui bahawa golongan al-Mujassimah[8] terbahagi
kepada dua kumpulan:
Mereka
yang beriktikad Allah berjisim sebagaimana jisim-jisim yang lain.
Mereka
yang beriktikad Allah berjisim tetapi tidak seperti jisim-jisim yang lain. Dia
berjisim sebagaimana yang layak dengan sifat ketuhanan-Nya.
Terhadap
kumpulan pertama, mereka kafir tanpa adanya perselisihan pendapat. Ada pun
kumpulan kedua, maka diperselisihkan sama ada mereka kafir atau tidak.
Pandangan Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah terhadap kumpulan kedua adalah seperti
berikut:
(Ada
pun) meletakkan lafaz jisim sebagai hak Allah, tidak terdapat sebarang dalil
yang dapat dijadikan dalil (untuk menetap atau menafikannya) dari al-Qur’an
mahu pun sunnah Rasul-Nya. Dan tidak seorang pun daripada kalangan al-Salaf dan
para imam (Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah) yang ada menyebutnya. Tidak ada seorang
jua daripada mereka yang pernah berkata: “Sesungguhnya Allah berjisim, Allah
berjirim atau Allah tidak berjisim, Allah tidak berjirim”. Dan mereka juga
tidak pernah berkata: “Sesungguhnya Allah tidak dapat dikenali melainkan dengan
jalan jisim-jisim dan partikel-partikel”, bahkan tidak seorang jua daripada
mereka yang pernah menggunakan cara sedemikian untuk mengenal Allah.[9]
Syaikh
al-Islam Ibn Taimiyyah menegaskan di tempat yang lain:
Ada
pun perkataan jisim dan jirim, sama ada dalam konteks menafikan atau menetapkan
kedua-duanya, maka ia adalah satu bid‘ah yang tidak memiliki asal usul dalam
al-Qur’an mahu pun al-Sunnah, dan tidak pernah disebut oleh seorang jua
daripada kalangan para imam (Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah) dan generasi al-Salaf,
sama ada untuk menafikannya atau menetapkannya.[10]
Kesimpulannya,
lafaz jisim atau apa-apa istilah yang seumpamanya yang mengandungi pengertian
hak atau batil, secara sahihnya daripada Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah adalah
bahawa beliau tidak pernah menetapkannya dan tidak juga menafikannya. Apa yang
dimaksudkan oleh Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah adalah jelas, bahawa beliau
tidak menetapkan sesuatu melainkan apa yang telah ditetapkan oleh al-Qur’an dan
al-Sunnah. Beliau juga tidak menafikan sesuatu melainkan apa yang dinafikan
oleh al-Qur’an dan al-Sunnah.
Ini
kerana al-Qur’an dan al-Sunnah adalah neraca untuk menilai segala bentuk
istilah-istilah (jisim, jirim dan sebagainya) yang digunapakai dalam persoalan
ini. Segala istilah tersebut bukanlah rujukan sebenar bagi permasalahan
ini, sebaliknya rujukan sebenar ialah al-Qur’an dan al-Sunnah yang berperanan
sebagai hakim.
Seterusnya
Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah berkata:
Seandainya
mereka semua (golongan al-Mutakallimun, al-Musyabbihah dan al-Mujassimah)
berpegang dengan al-Qur’an dan al-Sunnah, nescaya mereka bersepakat dan bersatu
sebagaimana persepakatan yang terbina di kalangan Ahl al-Sunnah dan Ahl
al-Hadis. Sesungguhnya para imam Ahl al-Sunnah danAhl al-Hadis tidak
pernah berselisih sedikit pun dari perkara yang menjadi usul dalam hal agama.
Justeru tidak seorang jua di kalangan mereka yang pernah berkata: “Allah
berjisim” atau mengatakan: “Allah tidak berjisim”.[11]
Beliau
melanjutkan:
Apa
yang dimaksudkan di sini bahawa semua imam-imam yang besar menegah dari
menggunakan lafaz-lafaz berbentuk umum yang direka-reka (untuk disandarkan
kepada Allah), lantaran ia akan menimbulkan keraguan antara yang hak dengan yang
batil. Ini kerana perkara sedemikian sudah pasti mencetuskan pelbagai keraguan,
perselisihan dan fitnah. Hal sebegini tidak berlaku jika lafaz-lafaz yang
digunakan ialah lafaz-lafaz yang ma’thur dan lafaz yang nyata serta
jelas makna-maknanya.[12]
Kedua:
Sebagaimana yang dikemukakan dalam nukilan terakhir di atas, Syaikh al-Islam
Ibn Taimiyyah telah memberi peringatan bahawa istilah-istilah ini (yang direka-reka
mengenai Allah dan sifat-sifat-Nya) telah mendorong kepada berlakunya kezaliman
dan perbuatan mengada-adakan pendustaan ke atas kaum yang tiada kena mengena
dengan permasalahan yang sedang berlaku. Anda dapat melihat bahawa sebahagian al-Mutakallimin telah
menamakan golongan yang menetapkan bagi Allah sifat-sifat yang sabit dalam
al-Quran dan al-Sunnah sebagai golongan yang menjisimkan Allah. Ini adalah satu
pendustaan dan pemalsuan.
Ketiga:
Jika
dikaji keseluruhan kupasan Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah berkenaan jisim, ia
dapat diringkaskan sebagai berikut:
Lafaz
jisim yang diguna secara mutlak ke atas Allah. Ini bukan dari agama Islam dan
adalah satu bid‘ah yang tertolak.
Lafaz
jisim yang diguna secara makna dan ini meliputi yang hak dan batil. Yang batil
ialah menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya atau menyamakan Allah dengan
sesuatu yang berjisim.[13]
Lafaz
jisim disandarkan kepada orang yang menetapkan sifat-sifat Allah seperti
Mendengar, Melihat, Berkata-kata, Murka, Redha dan sebagainya. Ini adalah
sandaran yang silap dan orang yang menetapkan sifat-sifat Allah tidak pernah
menganggap penetapan tersebut bererti menetapkan jisim bagi Allah.[14]
[1] Iaitu fitnah bahawa
kononnya Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah beriktikad bahawa Allah berjisim. Antara
yang melontar fitnah ini ialah Zamihan Mat Zin al-Ghari dalam Salafiyah
Wahabiyah Suatu Penilaian, ms. 103.
[2] Terdapat dua golongan
yang ekstrim dalam berinteraksi dengan sifat-sifat Allah Subhanahu wa
Ta'ala. Golongan pertama adalah mereka yang menafikan sebarang sifat bagi
Allah. Golongan kedua pula, sebagaimana yang disentuh oleh Syaikh al-Islam Ibn
Taimiyyah di atas, adalah mereka yang berlebih-lebihan dalam menetapkan sifat
bagi Allah hingga mereka menganggap sifat Allah adalah seperti sifat
makhluk-Nya. Keutamaan dan kebenaran berada di sisi Ahl al-Sunnah wa
al-Jama'ah yang duduk di pertengahan antara dua golongan di atas. Ahl
al-Sunnah wa al-Jama'ah menetapkan sifat bagi Allah dan pada waktu yang
sama menyucikan sifat-sifat tersebut dari memiliki apa jua kesamaan dengan
sifat makhluk.
[13] Yang hak adalah
menggunakan lafaz jisim dengan makna Allah wujud dan berdiri dengan sendiri
tanpa memerlukan kepada yang lain. Ini adalah makna yang betul tetapi dengan
lafaz atau istilah yang salah kerana lafaz atau istilah “jisim” tidak pernah
digunakan ke arah makna ini oleh al-Qur’an, al-Sunnah dan para imam Ahl
al-Sunnah wa al-Jama'ah.
[14] Kesimpulannya, Syaikh
al-Islam Ibn Taimiyyah tidak pernah mengatakan Allah berjisim. Beliau hanya
mengemukakan beberapa pandangan al-Mutakallimin yang mengatakan Allah
berjisim, lalu memperincikan serta menerangkan di mana benar dan di mana salah.
Di sebalik semua itu, Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah tetap memilih untuk menolak
penggunaan lafaz jisim terhadap Allah Subhanahu wa Ta'ala.